Gå til innhold

Brukermedvirkning i Statped

Fra november 2022 er FTBB invitert til å delta i Statpeds faglige brukerråd syn.

Møte i faglig brukerråd syn - 12.04.2024


Informasjon til brukerrådet fra FTBB - 12.04.2024:

I FTBBs vedtekter står det at vi skal:

  • Jobbe for å fremme blinde barns rettigheter, med særlig fokus på skole og utdanning samt sosial inkludering.
  • Fungere som et kontaktnettverk og samarbeidsforum for foreldre til blinde barn.

Slik Faglig brukerråd Syn ledes av Statped, hvor vi ikke får saker, som er viktige for våre medlemmer, på agendaen uten at Statped kan begrunne dette, finner vi det lite hensiktsmessig å delta. Vi opplever ikke at rådet gir mulighet for en reell brukermedvirkning. Dette kan ses i sammenheng med at det er kommuner og fylkeskommuner som er brukere av Statpeds tjenester - ikke våre barn.


Vi ser fram til å motta de nye retningslinjene for brukermedvirkning i Statped. Når vi får oversendt disse, vil vi vurdere vår fremtidige deltakelse i brukerrådet.


Dokumenter fra møtet:

Møte i faglig brukerråd syn - 09.02.2024

Møte i faglig brukerråd syn - 07.11.2023

Møte i faglig brukerråd syn - 29.09.2023

Workshop - 28.06.2023

Agenda

  1. Hva er status etter sist workshop - innspill og dialog med kommunene.
  2. Målgrupper for fagområdet syn - hvem er de?
  3. Fra barnehage til voksen liv - hvilke behov ser vi i de ulike fasene og overgangene i utdanningsløpet? Kritiske punkter og innspill.
  4. Litt om bevilgningen knyttet til læremidler i revidert nasjonalbudsjett - prosess og forslag til tiltak.

Oppsummering av workshop

Ekstrabevilgning via RNB - Juni 2023

Henvendelse fra Statped

Som dere er kjent med, er det foreslått å styrke Statpeds budsjett med 10 millioner i revidert nasjonalbudsjett (RNB). Vedtaket kommer før Stortinget tar sommerferie. Formålet med disse midlene er å forbedre læremiddeltilbudet til elever med varige og omfattende behov for tilrettelegging. Tiltaket skal føre til en mer helhetlig innsats på læremiddelfeltet, knyttet til produksjon og støtte til tilrettelegging. Bevilgningen er en engangsbevilgning. Statped er veldig glade for dette forslaget!


Vi har startet arbeidet med å vurdere gode tiltak for å levere i tråd med formålet for tildelingen. Men det er viktig for oss å få innspill til hva dere som brukerorganisasjoner mener vil være de beste tiltakene for å bedre situasjonen innenfor læremidler og tilrettelegging. Deres innspill vil bidra inn i vår prioritering.

Innspill fra FTBB

Møte i faglig brukerråd syn - 12.04.2023

Høringsbrev - Elevkurs

Møte i faglig brukerråd syn - 01.02.2023

Møte i faglig brukerråd syn - 16.11.2022

Våre spørsmål til Statped

Tema 1 - Digitalisering

I tildelingsbrevet for Statped for 2022 står blant annet følgende:


"Samarbeid med Utdanningsdirektoratet

Statped skal samarbeide med Udir på områder hvor de to virksomhetene har tilgrensende ansvar. I 2022 dreier seg blant annet om kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis i innføringsfasen nettbasert støtte og veiledning digitalisering og læremidler tilrettelegging ved eksamen, prøver og obligatoriske undersøkelser kunnskapsgrunnlag knyttet til små og sårbare grupper barn og elever Virksomhetene forventes å ha videre kontakt og utvikle samarbeidet."


Spørsmål 1.1:
Hva er gjort på “digitalisering og læremidler” utover at Statped deltar i SN/K 186? Vi ønsker en statusrapport fra dette arbeidet i brukerrådet og å få tilsendt dokumentasjon på hva som er gjort, som f.eks. møtereferater, notater, rapporter, etc.


Spørsmål 1.2:
Dagens digitale læremidlene er ikke universelt utformede. Hvilke tiltak gjør Statped i situasjoner der deres rådgivere observerer at synshemmede barn må benytte digitale læremidler som ikke fungerer hensiktsmessig med blindetekniske hjelpemidler?


Spørsmål 1.3:
Hva tenker Statped om at mange blinde og sterkt svaksynte elever ikke har tilgang til egnede og funksjonelle læremidler?


Spørsmål 1.4:
Statped har meddelt FTBB at årets obligatoriske kartleggingsprøver på 3. trinn, utgitt av Udir, er utformet på en slik måte at de ikke lar seg tilrettelegge for blinde og sterkt svaksynte elever. Hvordan kunne dette skje når prøver og eksamen er et område som Statped og Udir skal prioritere å samarbeide om?


Tema 2 - Rådgivende tjenester

Statped tilbyr kun sine tjenester til kommuner og fylkeskommuner som ønsker å motta veiledning. I dag er det opp til hver enkelt skole å selv avgjøre omfanget av veiledningen de mottar fra Statped.


Spørsmål 2.1:
Hvordan forholder Statped seg til skoler som ikke har nødvendig kompetanse innen synspedagogikk og som ikke lykkes i å gi blinde og sterkt svaksynte elever et likeverdig opplæringstilbud slik de har krav på?


Spørsmål 2.2:
Statped tilbyr ikke opplæring til foreldre i bruken av blindetekniske hjelpemidler, mobilitet, ADL eller alternative pedagogiske metoder. Hvordan anbefaler Statped at foreldre tilegner seg kunnskapen de trenger for å følge opp barna i skolehverdagen og lære dem hverdagslige aktiviteter slik at de kan leve selvstendige liv som voksne?


Tema 3 - Barnets beste

Barnekonvensjonen har en spesiell status ved at den går foran andre norske lover dersom de står mot hverandre, noe som fører til at alle må følge den. Myndighetene, inkludert Statped, er forpliktet til å sørge for at konvensjonen blir fulgt i Norge.


Barnekonvensjonen artikkel 2 - Ikke-diskriminering, punkt 1 står, følgende:

De stater som er part i denne konvensjon, skal respektere og sikre de rettigheter som er fastsatt i denne konvensjon for ethvert barn innenfor deres jurisdiksjon, uten diskriminering av noe slag og uten hensyn til barnets, dets foreldres eller verges rase, hudfarge, kjønn, språk, religion, politiske eller annen oppfatning, nasjonale, etniske eller sosiale opprinnelse, eiendomsforhold, funksjonshemming, fødsel eller annen stilling.


Barnekonvensjonen artikkel 3 - Barnets beste, punkt 1, står følgende:
Ved alle handlinger som berører barn, enten de foretas av offentlige eller private velferdsorganisasjoner, domstoler, administrative myndigheter eller lovgivende organer, skal barnets beste være et grunnleggende hensyn.


I følge barnekonvensjonen artikkel 29 - Utdanningens formål, punkt 1.1 skal utdanningen ta sikte på:

å utvikle barnets personlighet, talenter og psykiske og fysiske evner så langt det er mulig


FTBB er kjent med at Statped ikke har en tilsynsrolle. Statped har likevel en avgjørende rolle ved at de er den eneste aktøren i laget rundt barnet med spisskompetanse innen synspedagogikk. Vi lurer derfor på hvordan Statpeds fagkyndige og rådgivende rolle påvirkes av plikten til å følge barnekonvensjonen:


Spørsmål 3.1:
Hvordan sikrer Statped at barnets stemme blir hørt?


Spørsmål 3.2:
Hvordan ivaretar Statped barnets beste?


Spørsmål 3.3:
Hvordan vurderer Statped sine nødvendige plikter overfor barnet med synsnedsettelse, og dets familie, utover de faste oppdrag gitt av tildelingsbrevet fra KD?


Tema 4 - Pågående diskriminering av elever Statped har ansvaret for

Vi kjenner til flere saker hvor Statpeds tjenester ikke kommer eleven tilgode. Diskrimineringsnemnda oppsummerte nylig en sak med blant annet følgende uttalelse:


Det er vanskelig for nemnda å se den konkrete nytten A har hatt av samarbeidet med faginstansene og av tilleggsressursene som er satt inn, når det gjelder skolens undervisning og valg av læremidler. Dette har sammenheng med at han ikke har hatt tilgang til tilrettelagte lærebøker og at flere av de digitale ressursene som skolen benytter i undervisningen ikke har vært universelt utformet, og derfor ikke tilgjengelige for ham med bruk av blindetekniske hjelpemidler.


Lenke til saken


Spørsmål 4.1:
Hvordan kan Statped, som fagkynig instans med spisskompetanse innen syn, mene at de ikke har et ansvar for å etterse at elevene de skal ivareta får likeverdige utdannings- og opplæringstilbud?

Tema 5 - Statpeds rapportering til KD

Merk: Dette spørsmålet ble sendt inn dagen etter møtet i brukerrådet.


I Statpeds årsrapport fra 2021, side 14 og 15, finner vi følgende utsagn:


Inkludering
Inkludering får alltid stor oppmerksomhet i arbeidet vårt. I 2021 fikk vi tilbakemeldinger fra samarbeidspartnere om at tjenestene våre bidrar til mer inkluderende læringsfelleskap for barn og unge i barnehager og skoler. Inkludering vil også være et sentralt tema i brukerundersøkelsen vår i 2022. Vi vil være spesielt interessert utviklingen fra 2020 til 2022.


I enkeltsaker vektlegger vi å skape et inkluderende læringsmiljø ut fra den konteksten barnet og eleven er en del av. Vi ser tiltak i lys av barnets omgivelser slik at de kan delta i fellesskapet ut fra egne forutsetninger. Et eksempel fra synsavdelingene i 2021 var at når elever bruker punktskrift, anbefalte vi et tolærersystem i klassen heller enn at én lærer utelukkende har ansvar for den blinde eleven. Vi erfarte at dette ga et mer inkluderende læringsfellesskap. Slik unngår vi at én elev og én lærer jobber med ett opplegg mens resten av klassen jobber med noe annet.


På systemnivå i 2021 la vi mer vekt på hvordan ansatte i PPT, skole/barnehage og andre aktører i laget rundt barnet/eleven sammen bidrar til inkludering. Kompetansehevingstiltak der både lærere, assistenter, PPT, veiledere og helsesykepleiere fikk tilbud om å delta, skapte bred oppslutning om ulike typer kompetansetiltak og ga et bedre utgangspunkt for inkludering.

(...)

Barn og unge får utviklet sitt potensial
I individsaker ga vi råd og veiledning ut fra behovene til det enkelte barnet og den enkelte eleven. En av målsetningene med arbeidet var at alle i størst mulig grad får delta og dra nytte av ordinære leke- og læringsmiljøer, og at alle får tilpasset opplæring ut fra egne forutsetninger. Vi jobbet for å gi tilretteleggingen som trengs, i tråd med forventningene om tidlig innsats.


Tilbakemeldingene i samarbeidsavtaler og i skriftlige evalueringer til rådgivere, viser at PPT og kommuner er tilfreds med Statpeds kartlegging og rådgivning. En generell tilbakemelding fra foreldre er at hjelpen er profesjonell, og at vi evner å lytte til barnet. Det trekkes også frem at Statped har en spisskompetanse som dekker behovet, og at den spesialpedagogiske tilretteleggingen bidrar til endring.


Overgangen mellom opplæringsnivåene er et viktig område for samarbeid. God kommunikasjon er avgjørende for å håndtere ansvarsovertakelser mellom PPT, barnehage og skole, og viktig for å ivareta råd om tiltak som Statped har gitt.


Vi har medlemmer som ikke kjenner seg igjen i denne virkelighetsbeskrivelsen. Hvilket kunnskapsgrunnlag er disse uttalelsene forankret i?


Vi kjenner flere elever som ikke blir inkludert i læringsfellesskapet. Hvor stor andel av skolene har innført et tolærersystem? Vår erfaring er at manglende kompetanse fører til at skolen ikke lykkes med inkluderende praksis. Dette er særlig fremtredende ved skoler som velger å bruke digitale læremidler hvor barna havner i et digitalt utenforskap.


Spørsmål 5.1:
I dagens møte nevnte du at dere rapporterer gjennom flere kanaler enn årsrapporten og at dere har rapportert at ikke alle barn som trenger synspedagogisk kompetanse nås. Hvis dere faktisk mener at dere ser at ikke alle får utviklet sitt potensiale, hvorfor velger Statped da å rapportere til KD at alle barn får utviklet sitt potensial? Vi lurer derfor på hvor og hvordan dette er blitt rapportert. Hvilke andre metoder/forum benyttes? Er dette dokumentert slik at vi kan få innsyn i rapporteringen?

Statpeds svar

Tema 1 - Digitalisering

Spørsmål 1.1:
Hva er gjort på “digitalisering og læremidler” utover at Statped deltar i SN/K 186? Vi ønsker en statusrapport fra dette arbeidet i brukerrådet og å få tilsendt dokumentasjon på hva som er gjort, som f.eks. møtereferater, notater, rapporter, etc.


Svar 1.1:
Statped deltar i Samstyringsrådet for digitalisering i grunnopplæringen. Rådet er nedsatt av KD med deltakere fra KS, SIKT, Udir og Statped. En del av arbeidet er rettet mot å utforme ny strategi for digital kompetanse i barnehage, grunnskole og videregående opplæring. Statped gir innspill til dette arbeidet med fokus på våre målgrupper.


Udir og Statped samarbeider i Tilskuddsordningen for særskilt tilrettelagte læremidler og pedagogisk materiell. Rapportering fra dette arbeidet knyttet til tildelingsbrevet vil også bli behandlet i Statpeds årsrapport. Statusrapport fra arbeidet ble lagt frem for direktørgruppen i Statped i november.


Statped samarbeider også med Udir om utredning knyttet til en nasjonal Tjenestekatalog for digitale læremidler. Denne utredningen vil bli knyttet til et pilotarbeid og foreligge tidlig på våren 2023.


Vedlegg: Orienteringssak arbeidet med Tilskuddsordningen.docx


Spørsmål 1.2:
Dagens digitale læremidler er ikke universelt utformede. Hvilke tiltak gjør Statped i situasjoner der deres rådgivere observerer at synshemmede barn må benytte digitale læremidler som ikke fungerer hensiktsmessig med blindetekniske hjelpemidler?


Svar 1.2:
Statped gjennomfører rådgivning/veiledning til enhver tid i den enkelte saken i den konteksten barnet/eleven er i, og de pedagogiske problemstillingene som vi blir bedt om å bistå med utgangspunkt i.


Spørsmål 1.3:
Hva tenker Statped om at mange blinde og sterkt svaksynte elever ikke har tilgang til egnede og funksjonelle læremidler?


Svar 1.3:
Statped tar på alvor den oppgaven som er gitt med å tilrettelegge, utvikle, produsere læremidler til blinde og sterkt svaksynte elever. Det betyr at vi har fokus både på en effektiv og god produksjon der vi tilrettelegger læremidler fra forlag, men at vi også arbeider med å finne gode læremidler som kan fungere for alle i et inkluderende læringsfellesskap. I arbeidet har vi en ambisjon om å få mest mulig, og kvalitativt gode læremidler, ut av de ressursene vi er tildelt. Statped samarbeider med forlag for å få gode grunnlagsfiler som gjør vår tilrettelegging mer effektiv, og vi samarbeider med skolene slik at vi kan treffe behovet for læremidler utover forlagsmateriell.


Spørsmål 1.4:
Statped har meddelt FTBB at årets obligatoriske kartleggingsprøver på 3. trinn, utgitt av Udir, er utformet på en slik måte at de ikke lar seg tilrettelegge for blinde og sterkt svaksynte elever. Hvordan kunne dette skje når prøver og eksamen er et område som Statped og Udir skal prioritere å samarbeide om?


Svar 1.4:
Udir har ansvar for utforming av kartleggingsprøvene, og Statped tilrettelegger og tilpasser disse på oppdrag fra Udir. For inneværende år har ikke Statped fått melding om tilrettelegging av disse prøvene, og vil etterspørre dette fra Udir. For den grunnleggende ferdigheten regning, er de satt i gang et arbeid med å lage et eget kartleggingsmateriell til elever som bruker punktskrift. Materiellet inneholder blant annet bruk av konkreter. En pilot skal testet ut på elever med synshemming til neste år. Her er Statped og Universitetet i Oslo påkoblet.


Statped skal tilrettelegge alle sentralgitte eksamensoppgaver og prøver som før. Målet er at eksamen skal være uu, og Statped skal bidra med særskilt tilrettelegging. f.eks. taktile figurer, utskrifter i punktskrift, og i praksis vil mye av matematikk eksamen fremdeles måtte tilrettelegges hele oppgavene, dette pga. egen matematikknotasjon. Det er opprettet en arbeidsgruppe mellom Statped og Udir, der formålet er å få på plass et mer systematisk samarbeid og dialog mellom etatene i arbeidet med eksamen og prøver (gjelder både tegnspråk og syn). Arbeidsgruppen skal bidra til at det blir et systematisk og helhetlig samarbeid. Første møte i denne gruppa er 5. desember. Arbeidsgruppen skal diskutere behov, muligheter og utfordringer knyttet til uu og tilpassede oppgaver og oppgavesett.


Tema 2 - Rådgivende tjenester

Spørsmål 2.1:
Hvordan forholder Statped seg til skoler som ikke har nødvendig kompetanse innen synspedagogikk og som ikke lykkes i å gi blinde og sterkt svaksynte elever et likeverdig opplæringstilbud slik de har krav på?


Svar 2.1:
Vi bistår med kompetansebygging gjennom kurs og veiledning. Der rådgivningsprosessen avdekker områder som trenger særlig oppmerksomhet, vektlegges dette i støtten som Statped tilbyr.


Spørsmål 2.2:
Statped tilbyr ikke opplæring til foreldre i bruken av blindetekniske hjelpemidler, mobilitet, ADL eller alternative pedagogiske metoder. Hvordan anbefaler Statped at foreldre tilegner seg kunnskapen de trenger for å følge opp barna i skolehverdagen og lære dem hverdagslige aktiviteter slik at de kan leve selvstendige liv som voksne?


Svar 2.2:
Foreldre kan delta på flere av Statpeds personalkurs, og gjennom deltakelse på lokale kurs.

Tema 3 - Barnets beste

Spørsmål 3.1: Hvordan sikrer Statped at barnets stemme blir hørt?


Svar 3.1:
I Statped blir dette ivaretatt gjennom dialog med barnet/eleven der det er aktuelt og i dialog med nærpersoner og foresatte. Dette fremkommer også i rapporter og samarbeidsavtaler.


Spørsmål 3.2:
Hvordan ivaretar Statped barnets beste?


Svar 3.2:
Se svar over.


Spørsmål 3.3:
Hvordan vurderer Statped sine nødvendige plikter overfor barnet med synsnedsettelse, og dets familie, utover de faste oppdrag gitt av tildelingsbrevet fra KD?


Svar 3.3:
Som omtalt i Statped sitt tildelingsbrev for 2022 er det barnehage- og skoleeiere og barnehagemyndigheter som har ansvar for å gi gode tilrettelagte pedagogiske tilbud til barn og elever. Statped skal støtte deres arbeid for at barn, unge og voksne med varige og omfattende behov for tilrettelegging får gode, tilpassede barnehage -og opplæringstilbud i inkluderende fellesskap. Statped sine tjenester skal være innenfor rammene som settes av KD. (hentet ordrett fra mål- og disponeringsskriv 2022).

Tema 4 - Pågående diskriminering av elever Statped har ansvaret for

Spørsmål 4.1:
Hvordan kan Statped, som fagkyndig instans med spisskompetanse innen syn, mene at de ikke har et ansvar for å etterse at elevene de skal ivareta får likeverdige utdannings- og opplæringstilbud?


Svar 4.1:
Se svar over. Statped innehar ikke tilsynsmyndighet.

Tema 5 - Statpeds rapportering til KD

Når det gjelder spørsmål om kunnskapsgrunnlaget som Statped bygge sin årsrapport på, er det flere kilder til dette. Både kvantitative og kvalitative kilder fra Statpeds arbeid vil inngå i denne.

Lenker til dokumenter