Gå til innhold

Statpeds og Udirs oppgaver

Statpeds og Utdanningsdirektoratets ansvarsoppgaver og økonomiske rammer er beskrevet i deres respektive virksomhets- og økonomiinstrukser og årlige tildelingsbrev, med eventuelle tilleggsbrev gjennom året. Hvert år oppsummeres arbeidet i en årsrapport som publiseres rundt mars etterfølgende år.

Virksomhets- og økonomiinstruks (VØI)

Statped

Gyldig fra november 2021: Statpeds VØI


Utdanningsdirektoratet

Gyldig fra juni 2022: Utdanningsdirektoratets VØI


Tildelingsbrev og årsrapporter

Statpeds tildelingsbrev for 2024

Statpeds tildelingsbrev for 2024


Utdrag

Fra kapittel 1 - Innledning

Det er et mål at kompetansen i Statped skal utnyttes enda bedre i barnehage- og opplæringssektoren, slik at alle barn, elever, lærlinger og lærekandidater/praksiskandidater får et godt tilpasset tilbud i et inkluderende felleskap i barnehagen og grunnopplæringen. Dette innebærer blant annet at Statpeds roller og oppgaver spisses og rettes inn mot barn og elever med varige, omfattende og komplekse behov for tilrettelegging. Dette har konsekvenser for organiseringen av Statped, tjenestetilbudet og Statpeds bidrag til kompetanseutvikling.


Fra kapittel 4 - Statpeds mål, styringsparametere og oppdrag

Hovedmål 3

Kommuner og fylkeskommuner har tilrettelagte læremidler og pedagogisk materiell som fremmer læring, utvikling og deltakelse for tegnspråklige, blinde og sterkt svaksynte barn og elever i et inkluderende fellesskap.

Styringsparametere

  • Videreutvikling av læremiddelproduksjonen
  • Leveranse av bestilte læremidler og pedagogisk materiell til avtalt tid
  • Det samlede tilbudet rettet mot elevene og kommunene knyttet til utvikling, tilrettelegging, produksjon, valg og bruk læremidler i kommunene


Oppdrag 2024-001 Elevkurs på sansetapsområdene

Statped vurderer gjennom omstillingsperioden hvilke tiltak som skal nedskaleres og eventuelt utfases. Brukerorganisasjonene har gitt tydelige signaler om at de ønsker at Statped fortsatt skal gjennomføre elevkurs på sansetapsområdene. Statped har fulgt opp dette med å invitere til elevkurs for fagområdet syn og hørsel høsten 2023, og legger opp til å evaluere kursene i etterkant.

Departementet ønsker å involveres i den videre vurderingen av elevkursene, før det tas beslutning. Vi ber om at Statped sender oss evalueringen og vurderingene om eventuell videreføring av kurs i forbindelse med årsrapporteringen for 2023.


Læremidler, digitalisering og sammenhengende digitale tjenester

Styrke læremiddelarbeidet i Statped:

Departementet har styrket Statpeds arbeid med å forbedre læremiddeltilbudet til elever med varige og omfattende behov for tilrettelegging med 10 millioner kroner. Bevilgningen kan ses i sammenheng med arbeidet med å utvikle, tilrettelegge og produsere læremidler til tegnspråklige og blinde/sterkt svaksynte, annet arbeid med å tilrettelegge for valg og bruk av læremidler og læringsressurser og til relevante tiltak i oppfølgingen av strategien for digital kompetanse og infrastruktur.


Strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og grunnopplæringen:

Strategien ble lagt frem våren 2023. Statped må påregne bidrag til arbeidet med universell utforming av digital læringsteknologi, innspill til nasjonal tjenestekatalog, standardiseringsarbeidet, veiledning og støtte i samarbeid med andre etater. Videre må Statped utnytte sin kompetanse om universell utforming og særskilt tilrettelegging i utviklingen av nasjonale prøver, eksamensoppgaver og kartleggingsprøver, samt bidra til utvikling av digitale læremidler og støtteressurser for sine målgrupper. Statped skal være representert i samstyringsrådet for digitalisering i grunnopplæringen, inkludert i arbeidsutvalget for samstyringsrådet.


Samarbeid med Utdanningsdirektoratet

Statped skal samarbeide med Utdanningsdirektoratet (Udir) på områder hvor de to virksomhetene har tilgrensende ansvar. Samarbeidet bør bygge opp under arbeidet med å forsterke Udirs innsats innen spesialpedagogikk og inkludering, og Statpeds arbeid med å systematisere og dele kunnskap fra praksisfeltet.


I 2024 vil det være spesielt viktig å videreutvikle samarbeidet innen læremidler, digitalisering, herunder universell utforming av digitale læremidler, og videreutvikle kunnskapsgrunnlaget innen spesialpedagogikk og inkludering. Statped skal også samarbeide med Udir og bidra inn i kompetanseløftet i spesialpedagogikk og inkluderende praksis i 2024, som er siste år i oppbyggingsfasen. Direktoratene skal sammen vurdere bruk av felles samarbeidsarenaer ut mot sektor.


Utdanningsdirektoratets tildelingsbrev for 2024

Utdanningsdirektoratets tildelingsbrev for 2024


Utdrag

Fra kapittel 2- Kunnskapssektorens målbilde

Kunnskapsdepartementet har følgende tre overordnede mål for kunnskapssektoren:

  • Kunnskap legger grunnlag for demokrati, velferd, omstilling og bærekraft
  • Samfunnet og arbeidslivet har tilgang på relevant kompetanse
  • Kunnskapssektoren utjevner sosiale og geografiske forskjeller


De tre hovedmålene beskriver samfunnsoppdraget til Kunnskapsdepartementet og blir utdypet gjennom undermål for de ulike politikkområdene:

  • Flere synlige og fremragende forskningsmiljøer
  • Flere deltar i internasjonale lærings- og forskningsmiljøer
  • Kunnskapssektoren har tilbud av høyere kvalitet
  • Kompetanseheving og livslang læring er mer tilgjengelig for alle over hele landet
  • Sterkere felles opplærings- og utdanningsmiljøer som fremmer inkludering, motivasjon og mestring
  • Medarbeidere i kunnskapssektoren har mer relevant kompetanse
  • Opplæring og utdanning som gir flere relevant kvalifisering
  • En mer samordnet og tidligere innsats for alle barn og unge

Virksomhetene spiller en viktig rolle for å nå målene. Det er viktig med godt samspill mellom Kunnskapsdepartementets underliggende virksomheter slik at alle bidrar til hverandres måloppnåelse.


Fra kaptittel 3 - Overordnede utfordringer og prioriteringer

Digital kompetanse og infrastruktur

Regjeringen la i mars 2023 fram Strategi for digital kompetanse og infrastruktur for barnehage og skole 2023-2030. Strategien viser til at det er særlig behov for å styrke kunnskapsgrunnlaget om god digital praksis og rammevilkår for utvikling av digital kompetanse i alle ledd. Videre er det viktig å styrke arbeidet med personvern og informasjonssikkerhet, sikre universell utforming i digitale læremidler og løsninger og forbedre digital praksis i undervisning, vurdering og læring. Strategien følges blant annet opp gjennom samstyringsrådet for digitalisering i grunnopplæringen og i samarbeid med kommunal sektor. Bevissthet om hva som er god læring i møte med ny teknologi, skal utvikles på alle nivåer i sektor.


Erfaringer fra det nylig nedsatte utvalget som skal se på barn og unges skjermbruk i barnehage, skole og fritid vil kunne gi oss viktig, tverrfaglig informasjon om konsekvensene av barn og unges skjermbruk på deres psykiske og fysiske helse, læring, livskvalitet og oppvekst.


Fra kapittel 4.4 - Øvrige føringer inkludert tverrsektorielle føringer

Samarbeid med Statped

Udir skal samarbeide med Statped på områder hvor de to virksomhetene har tilgrensende ansvar. Samarbeidet bør bygge opp under arbeidet med å forsterke Udirs innsats innen spesialpedagogikk og inkludering, og Statpeds arbeid med å systematisere og dele kunnskap fra praksisfeltet. I 2024 vil det være spesielt viktig å videreutvikle samarbeidet innen læremidler, digitalisering, herunder universell utforming av digitale læremidler, og videreutvikle kunnskapsgrunnlaget innen spesialpedagogikk og inkludering. Direktoratene skal sammen vurdere bruk av felles samarbeidsarenaer ut mot sektor.


Tidligere år

2023

Statpeds tildelingsbrev for 2023

Statpeds årsrapport for 2023

Utdanningsdirektoratets tildelingsbrev for 2023

Utdanningsdirektoratets årsrapport for 2023


2022

Statpeds tildelingsbrev for 2022

Statpeds årsrapport for 2022

Utdanningsdirektoratets tildelingsbrev for 2022

Utdanningsdirektoratets årsrapport for 2022


2021

Statpeds tildelingsbrev for 2021

Statpeds årsrapport for 2021

Utdanningsdirektoratets tildelingsbrev for 2021

Utdanningsdirektoratets årsrapport for 2021


2020

Statpeds tildelingsbrev for 2020

Statpeds årsrapport for 2020

Utdanningsdirektoratets tildelingsbrev for 2020

Utdanningsdirektoratets årsrapport for 2020


2019

Statpeds tildelingsbrev for 2019

Statpeds årsrapport for 2019

Utdanningsdirektoratets tildelingsbrev for 2019

Utdanningsdirektoratets årsrapport for 2019