Gå til innhold

Digitaliseringsstrategi

FTBBs innsynsbegjæringer

I april 2024 ba vi om innsyn i dokument 15 “UDIR Sluttrapport for Den teknologiske skolesekken og Handlingsplanen for digitalisering i grunnopplæringen”, i sak 19/4915 “Den teknologiske skolesekken Oppfølging”. Vi ble svært overrasket da vi fikk avslag på vår anmodning om innsyn og ba om begrunnelse på avslaget. I sin begrunnelse, brev datert 15. april 2024, viser departementet til behovet for å sikre forsvarlige interne beslutningsprosesser.


Les avslaget HER


Strategiperiode: 2023-2030

Udirs arbeid med strategien

Juridisk utredning om etablering av fellestjeneste

Utdanningsdirektoratet har et bredt ansvar for utviklingen av barnehage, grunnskole og videregående opplæring, og er opptatt av å sikre barns og elevers rett til likeverdig opplæring av høy kvalitet. Direktoratet ønsker å få utredet hvordan det best kan etableres en eller flere felles støttetjenester for ivaretakelse av personvern, informasjonssikkerhet og universell utforming og anskaffelser av digitale læremidler og læringsressurser innen barnehage- og skolesektoren. Direktoratet har gitt advokatfirmaet Lund & Co i oppdrag å utrede juridiske rammer for og mulig innretning av felles støttetjenester i barnehage- og skolesektoren. Oppdraget utføres i samarbeid med underleverandørene BDO, Egde og Defendable.

Les rapporten "Juridisk utredning om etablering av fellestjeneste" HER


UUtilsynet svar til den juridiske utredningen

Les UUtilsynet svar til den juridiske utredningen HER


Strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole 2023–2030

Lenke til Strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole 2023–2030


Utdrag


Det følger en rekke krav til digitale læremidler og andre digitale løsninger, som må oppfylles før de kan bli anskaffet og brukt. Kravene til personvern, informasjonssikkerhet og universell utforming er lovfestet, og kvaliteten i de digitale løsningene handler også om de juridiske og tekniske sidene av løsningene.


Å vurdere personvern, informasjonssikkerhet og universell utforming av læremidler kan være utfordrende og ressurskrevende for kommunesektoren. Hver enkelt kommune og fylkeskommune må vurdere de samme digitale læremidlene og utfører dermed parallellarbeid.


Skoleeiere, ledere og lærere mangler en nøytral oversikt over tilgjengelige læremidler i markedet, hvilke egenskaper disse har og i hvilken grad de oppfyller ulike pedagogiske, juridiske og tekniske krav. En offentlig forvaltet tjenestekatalog for digitale læremidler og andre læringsressurser vil kunne bidra til å forenkle skoleeiers anskaffelsesprosess, og gi den enkelte lærer mulighet til større påvirkning.


En samfunnsøkonomisk analyse viser at samordning av arbeidet med å vurdere digitale læremidler kan gi betydelig effektivisering og innsparinger, og samtidig styrke personvern og informasjonssikkerhet i skolen. Gjennom felles støttetjenester, regionalt eller nasjonalt, kan vurderingene som skoleeiere må gjøre for å overholde regelverket bli bedre og mer samordnet.


FTBBs innspill til ny Digitaliseringsstrategi

I april 2022 deltok vi på et innspillsmøte om ny Digitaliseringsstrategi for grunnopplæringen:


Blinde og sterkt svaksynte barn har havnet i et digitalt utenforskap siden de digitale læremidlene ikke er universelt utformet og dermed ikke tilgjengelig med blindetekniske hjelpemidler. En hel generasjon blinde elever fratas retten og muligheten til utdanning og en aktiv deltakelse i arbeidslivet.


Det er Statens ansvar å sørge for at alle elever har egnede læremidler og vi har gjentatte ganger opplyst Kunnskapsdepartementet om krisen vi befinner oss i. Kunnskapsdepartementet henviser oss til klageprosesser i Diskrimineringsnemnda hvor det tar et helt år å få svar. Mens vi venter på svar, går barna våre glipp av undervisning.


Les hele innlegget HER


Strategiperiode: 2017-2021

Digitaliseringsstrategi for grunnopplæringen 2017–2021

Framtid, fornyelse og digitalisering


Lenke til Digitaliseringsstrategi for grunnopplæringen 2017–2021


Utdrag


Det finnes ikke omfattende forskning om kvaliteten av norske, digitale læremidler. Innholdskvaliteten vil trolig ha store likhetstrekk med innholdskvaliteten på analoge læremidler, og virkemidler for å påvirke kvaliteten vil kunne være felles. Majoriteten av de digitale læremidlene som finnes på markedet i dag, er ulike former for digitalisering av læringsstoff som opprinnelig var utviklet for lærebøker. Men digitale læringsressurser utvider mulighetene for ulike metoder og innfallsvinkler, og for tilpasning av undervisningen både for høyt presterende elever, elever som strever i fag eller elever med særskilte opplæringsbehov. Med universell utforming av IKT blir digitale læremidler enklere å bruke for flere elever i et inkluderende fellesskap. Digitale læremidler kan være en brobygger for elever som ikke behersker norsk og et viktig virkemiddel for nyankomne elever til å komme i gang med opplæringen.


Regjeringen vil i løpet av strategiperioden:

- Videreutvikle digitale ferdigheter, bidra til bedre opplæring om teknologi og i bruk av teknologi gjennom fagfornyelsen
- Vurdere hvordan teknologiforståelse, algoritmisk tenkemåte og programmering skal inngå i bestemte fag
- Innføre valgfag i programmering som permanent ordning fra 2019
- Innføre nasjonalt forsøk med programmering og modellering som programfag i videregående opplæring fra høsten 2018
- Sikre en god tilskuddsordning for utvikling av læremidler der det ikke er kommersielt grunnlag for utvikling, for å stimulere til universell utforming og innovasjon
- Innføre plikt til universell utforming av digitale læremidler i opplæring og utdanning
- Vurdere kvalitetskriterier for læremidler i flere fag, med tilhørende nettbasert veiledningsmateriell for valg av læremidler
- Vurdere om uavhengige fagpaneler kan etableres for å benytte kvalitetskriteriene til å vurdere læremidlenes kvalitet
- Fremme en inkluderende praksis med bruk av teknologi og spre kunnskap om digitale læremidler og ressurser for elever med særskilte behov gjennom nye prosjekter
- Vurdere å etablere stimuleringstilskudd for å utvikle innovative, nye digitale læremidler av høy kvalitet inkludert i fag og yrkesopplæringen
- Etablere en teknologisk skolesekk for å stimulere til innovasjon av læringsressurser, materiell og prosjekter innenfor teknologi rettet spesielt mot fag og yrkesopplæring, realfagene og det grønne skiftet (klima og miljø)


Tiltak som vedvarer ut over strategiperioden:

- Overvåke virkningen av fagfornyelsen for å sikre elevene opplæring om og i bruk av teknologi
- Bidra til å utvikle et system for å stimulere til god kvalitet på læremidler, herunder vurdere lov- og regelverk og marked


Juni 2018:

Oppdragsbrev - Den teknologiske skolesekken


Juli 2018:

Den teknologiske skolesekken - Kunngjøringsnotat - Digitale læremidler til fagfornyelsen


Juli 2019:

Kunngjøringsnotat - Den teknologiske skolesekken - 2019
- Vedlegg 1
- Vedlegg 2
- Vedlegg 3