Gå til innhold

Møtevirksomhet

04.04.2022 - Innspillsmøte med kunnskapsministeren om ny strategi for digital kompetanse og infrastruktur

I dag deltok FTBB v/ Siri Smedsrud på et innspillsmøte i forbindelse med ny strategi for digital kompetanse og infrastruktur i regi av Kunnskapsdepartementet og Kommunenes Sentralforbund. Les mer om arrangementet HER.


Vi fikk 2 minutter og valgte å sette søkelys på at manglende universell utforming gjør at barna våre havner i et digitalt utenforskap i skolen. Vi mener det er behov for en nasjonal godkjenningsordning som sikrer universell utforming av digitale læremidler og at det stilles krav til synspedagogisk kompetanse hos lærerne som underviser barna våre.


Les våre muntlige og skriftlige innspill HER.


18.03.2022 - Møte med Statped

Fredag 18. mars hadde tre representanter fra FTBB møte med Statped. Agendaen for møtet var:

  • Hva skal til for å lykkes? Finnes det noen fellestrekk ved disse skolene?
  • Læremidler og Statpeds rolle
  • FTBB og brukermedvirkningssystemet i Statped

Les hele møtereferatet HER.

Presentasjonen om Statpeds rolle og mandat i forhold til læremidler er HER.


18.03.2022 - Møte med UDIR

FTBB hadde sitt første møte med UDIR den 9. november 2021 hvor vi fikk mulighet til å forklare hvilke konsekvenser manglende universell utforming av digitale læremidler har for våre barn. Det ble ikke tatt notater fra dette møtet, men da vi noen måneder senere hadde et oppfølgingsmøte tok vi notater.


Les vårt møtenotat HER.


17.02.2022 - Standard Morgen: Universell utforming av digitale læremidler

Den 17. februar ble det arrangert et informasjonsmøte Standard Norges komité for læringsteknologi, SN/K 186, er et naturlig samarbeidsforum for å etablere en slik beste praksis. Digitale læremidler må utformes etter lik forståelse og praksis blant private og statlige læremiddelleverandører.


FTBB v/Siri Smedsrud var invitert til å presentere brukerperspektivet for blinde og sterkt svaksynte elever. Les presentasjon vår HER.


Les mer og se opptaket HER.


11.01.2022 - Møte med Barneombudet

Sammen med Norges Blindeforbund og Norges Blindeforbunds Ungdom (NBFU) møtte vi tre representanter fra Barneombudet.


FTBB orienterte om skolehverdagen i grunnskolen, etterfulgt av NBFU som fortsatte med veien videre til videregående skole, høyere utdanning og arbeidsliv. Unge blinde får ikke tilretteleggingen de trenger og er reelt bekymret for at de får uføretrygd i 18-års gave.


Blindeforbundet oppsummerte og beskrev situasjonen i skolen som en krise som i hovedsak er forårsaket av at læremidlene ikke er tilgjengelige med blindetekniske hjelpemidler og at det ikke stilles krav til synspedagogisk kompetanse i skolene.


For noen år siden gjennomførte Blindeforbundet en undersøkelse som viser at 41% av blinde kvinner er uføre, de fleste blir uføre i ung alder. Basert på dagens krise i utdanningssektoren forventer vi en økning av uføretrygdede i årene framover.


Formålet med møtet var å undersøke om Barneombudet kan hjelpe oss i arbeidet med å få på plass:

  • En nasjonal godkjenningsordning for digitale læremidler
  • Lovfestet rett til synspedagogisk kompetanse i skolene
  • Kompetansemål som ikke stiller krav til syn

Presentasjonen vi holdt finner du HER.

Resultat av møtet

Den 23.03.2022 sendte Barneombudet brev til:

  • Kunnskapsdepartementet (KD)
  • Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD)
  • Kultur- og likestillingsdepartementet


Barneombudet plasserer ansvaret for manglende tilgang til læremidler hos Staten:
Tilgang til læremidler er en viktig forutsetning for at barn skal få realisert sin rett til utdanning, som følger av blant annet Grunnloven og Barnekonvensjonen. Staten har det overordnede ansvaret for at kommunene oppfyller barns rettigheter. Dersom lovgivning som beskytter barns rettigheter ikke blir fulgt innebærer dette at statlige myndigheter må vurdere ytterligere tiltak. FNs komite for rettighetene til personer med funksjonsnedsettelser har utrykt bekymring for at Norge mangler effektive gjennomføringstiltak for å sikre at lovkrav om universell utforming av IKT løsninger blir fulgt. Komitéen har anbefalt at Norge iverksetter særskilte og effektive tiltak, og fastsetter sanksjoner for manglende gjennomføringen av all lovgivning som tilrettelegger for tilgangen til informasjons- og kommunikasjonstjenester, herunder IKT-systemer.


Brevet avsluttes med følgende oppfordring:
Barneombudet oppfatter dette som en akutt situasjon som kan få svært store negative konsekvenser for barna det gjelder. Vi oppfordrer derfor departementene til å ta tak dette omgående, og imøteser en snarlig tilbakemelding på hvordan det kan settes inn tiltak for å sikre at alle elever får læremidlene de trenger.


Les hele brevet fra Barneombudet HER.


05.11.2021 - Møte med Elevkanalen

Mette og Siri var så heldige at vi fikk et møte med Yngvar Nordberg som jobber i Elevkanalen, tidligere TV2 Skole. Yngvar har vært engasjert i universell utforming lenge og han har mye kunnskap og et stort nettverk.


Elevkanalen lanserer snart en ny versjon av nettsidene som kan skreddersys brukeren.


De bruker Digjobb når de tester sine løsninger og ønsker flere blinde og svaksynte testere. Les mer om Digjobb HER.


Bilde av Mette Bævre, Yngvar Nordberg og Siri Smedsrud. Mette Bævre, Yngvar Nordberg og Siri Smedsrud


02.11.2021 - Møte med MediaLT

Mette, Gurli og Siri møtte MediaLT for å diskutere universell utforming av digitale læremidler.


FTBB ga en rask oppsummering av utfordringene barna våre står overfor knyttet til manglende tilgang til egnede læremidler og synspedagogisk kompetanse i skolene og hvordan vi som organisasjon jobber for å få til endringer.


MediaLT presenterte to prosjekter knyttet til universell utforming av læremidler hvor de har deltatt:


Vi diskuterte ulike måter å få oppmerksomhet rundt læremiddelsituasjonen til blinde elever og hvordan vi kan arbeide sammen videre for å få skoleeiere, UU-tilsynet samt nasjonal og lokal politisk ledelse til å ta denne problemstillingen på alvor.


Et annet tema var mulige fremtidige samarbeidsprosjekter hvor MediaLT og FTBB går sammen om å søke midler til prosjekter knyttet til universell utforming av digitale læremidler.


Bilde av Morten Rønqvist, Siri Smedsrud og Geir Lippestad. Morten Rønqvist, Siri Smedsrud og Geir Lippestad


24.09.2021 - Presentasjon på Blindeforbundets Landsmøte

Den 24.09.2021 var Mette og Siri invitert til holde en presentasjon på Blindeforbundets Landsmøte om hvorfor vi mener det er behov for egne læreplaner for blinde.


Presentasjonen, inklusiv våre notater, kan du lese HER.


Bilde av Mette og Siri. Bakgrunnen er et alfabet i punktskrift.

Uttalelser vedtatt på Norges Blindeforbunds landsmøte 2021

Under Norges Blindeforbunds landsmøte på Hurdal syn- og mestringssenter 23. til 26. september 2021, vedtok landsmøtet følgende uttalelse vedrørende egne læreplaner for blinde og svaksynte:


Egne læreplaner for svaksynte og blinde elever
Norges Blindeforbund krever at det snarest utredes om egne læreplaner kan ivareta og kvalitetssikre måloppnåelse for svaksynte og blinde elever.


Enkelte av kompetansemålene i de nye lærerplanene, som er kalt fagfornyelsen, er utformet på en slik måte at det ikke vil være mulig for svaksynte og blinde elever å nå kompetansemålene, siden de forutsetter bruk av syn. Vurderingskriteriene i de ulike fagene åpner ikke for individuelle tilpasninger.


Svaksynte og blinde elever må bli gitt mulighet til å hevde seg på lik linje med seende elever på sitt alderstrinn. Det er diskriminerende at svaksynte og blinde elever ikke blir gitt samme mulighet til å utnytte sin lovmessige rett til opplæring.


Svaksynte og blinde elever må få opplæring i punktskrift, mobilitet, kompenserende teknikker, aktiviteter i dagliglivet (ADL), hjelpemidler og PC på en hensiktsmessig måte for å kunne nå kompetansemålene. Opplæringslovens §§ 2-14 og 3-10 må videreføres i en eventuelt ny lov.


Alle vedtatte uttalelser finner du HER.