Gå til innhold

Våre tester

Her viser vi brukertester av ulike digitale løsninger som blir brukt i skolen.


Har du testet en digital læringsressurs som ikke er tilgjengelig for blinde, eller har tips om noe vi bør teste? Ta kontakt med oss på post@ftbb.no.


I følge § 5. i Forskrift om universell utforming av informasjons- og kommunikasjonsteknologiske (IKT)-løsninger skal virksomheten (altså skoleeier) som har ansvar for forskriften kunne dokumentere at løsningen er universelt utformet.


I tilfeller hvor skolen bruker en digital ressurs som ikke er tilgjengelig med blindetekniske hjelpemidler, bør man derfor etterspørre denne dokumentasjonen og opplyse skoleeier om at dette er deres ansvar. Dersom skoleeier ikke etterkommer kravet, kan man sende inn en klage til Diskrimineringsnemda. De har et elektronisk skjema som er enkelt å fylle ut.


Den refererte forskriften finner du HER.


Skjema for klager til Diskrimineringsnemda er HER.

Nettbrettapplikasjoner

Vi tester tilgjengelighetet av diverse nettbrettapplikasjoner på iPad med skjermleseren VoiceOver.

Book Creator

Utvikler: Tools for schools, Inc.


Dette er en produksjonsapp hvor eleven/pedagogen lager sin egen bok, med bilder, linker, filmer, lyd og tekst. Book Creator har som mål å motivere til lesing og skriving, elevene produserer sammensatt tekst med tekst, bilde og lyd.


Denne applikasjonen er vanskelig å navigere med VoiceOver. Når man er inne i en bok og sveiper seg frem er det lett å navigere seg ut av boken uten hensikt, for så å bla blant bøkene i bokhyllen, uten at man får beskjed om at man er i bokhyllen. Visuelt ser det ut som om man fremdeles er inne i boken man har åpnet.


Vi mener denne applikasjonen bryter med følgende WCAG 2.0-krav:
- 1.3.1: Informasjon og relasjoner
- 1.3.2: Meningsfull rekkefølge
- 2.1.1: Navigere med tastatur


Se vår test her:

Lenke til test av Book Creator

Dragonbox Big numbers

Utvikler: Kahoot Dragonbox AS.


En app for å lære å utføre addisjoner og subtraksjoner med store tall. Visuelt grunnlag for læringen. App fungerer ikke med VoiceOver. “DragonBox Skole er et komplett læreverk i matematikk for barnetrinnet. Læreverket er utviklet etter nye læreplaner med støtte fra Utdanningsdirektoratet.”


Visuelt grunnlag for læringen. Applikasjonen fungerer ikke med VoiceOver.


Vi mener denne applikasjonen bryter med følgende WCAG 2.0-krav:
- 1.1.1: Ikke-tekstlig innhold
- 1.3.1: Informasjon og relasjoner
- 1.4.5: Bilder av tekst
- 2.1.1: Navigere med tastatur


Se vår test her:

Lenke til test av Dragonbox Big numbers

GraphoGame Norsk

Utvikler: GraphoLearn


GraphoGame er utviklet av leserforskere for å øve på koblingen mellom bokstav og tilhørende bokstavlyd. Appen inneholder også øvelser av ord med økende vanskelighetsgrad.


Vi mener denne applikasjonen bryter med følgende WCAG 2.0-krav:
- 1.1.1: Ikke-tekstlig innhold
- 1.3.1: Informasjon og relasjoner
- 1.4.5: Bilder av tekst
- 2.1.1: Navigere med tastatur


Se vår test her:

Lenke til test av GraphoGame Norsk

Happi Staver

Utvikler: Happi Papi


Et kryssordspill der elevene kan øve seg på å stave ved å dra bokstavene inn i kryssordet. Elevene kan høre ordene ved å trykke på bildet. Økende vanskelighetsgrad.


Fungerer ikke med VoiceOver.


Vi mener denne applikasjonen bryter med følgende WCAG 2.0-krav:
- 1.1.1: Ikke-tekstlig innhold
- 1.3.1: Informasjon og relasjoner
- 1.4.5: Bilder av tekst
- 2.1.1: Navigere med tastatur


Appens funksjoner:

Lenke video som viser appens funksjoner


Test med VoiceOver:

Lenke video som viser appen med VoiceOver

Les HD

Utvikler: Ingeborg Krogsgaard


Les HD lærer barna å lese ved hjelp av lyderingsmetoden. Appen gir hjelp til å «knekke lesekoden» ved å sette sammen bokstavlyder til ord. Bokstavlyden leses opp ved berøring av bokstaven.


Viktige funksjoner er ikke tilgjengelige med VoiceOver.


Vi mener denne applikasjonen bryter med følgende WCAG 2.0-krav:
- 1.1.1: Ikke-tekstlig innhold
- 1.3.1: Informasjon og relasjoner
- 2.1.1: Navigere med tastatur


Se vår test her:

Lenke til test av Les HD

Matematikkspillet TELLA

Matematikkspillet TELLA er utviklet i et samarbeid mellom:
- Høgskulen på Vestlandet (Senter for nye medier), Norge
- Statped Vest, Norge
- Universitat Politècnica de Valencia, Campus d’Alcoi , Spania
- med støtte fra det norske Utdanningsdirektoratet.


På spillets nettsidne kan står det:


"TELLA er et pedagogisk spill for nettbrett der barn kan lære matematikk gjennom å leke og prøve seg fram. Det er beregnet på aldersgruppen 5 - 8 år, men passer også for dem som er yngre eller eldre. TELLA er et pedagogisk spill for nettbrett der barn kan lære matematikk gjennom å leke og prøve seg fram. Det er beregnet på aldersgruppen 5 - 8 år, men passer også for dem som er yngre eller eldre.


Spillet er egnet for hjemmebruk og for matematikkundervisning på skolen. Det er pedagogisk tilrettelagt slik at det passer inn i vanlig undervisning og i spesialundervisning. Spillet består av mange moduler (enkeltspill) med oppgaver som løses i oppsatt rekkefølge. Det er til sammen mer enn to timer med spilletid. TELLA kan enkelt tilpasses barnets nivå."


Videoen under viser at appen TELLA ikke kan benyttes med skjermleser (VoiceOver):



Det er mulig å skru av musikken, men biene er det dessverre ikke mulig å bli kvitt...

Matemagisk – TELLE

Matemagisk er et læreverk i matematikk for barnetrinnet, utgitt av Aschehoug Undervisning. Les mer på App Store HER.


TELLE, en app laget for barn i alderen 4 til 8 år, er en del av dette læreverket. I appen kan barn lære om tall og telling i morsomme og lærerike spill.


Videoen under viser at appen TELLE ikke kan benyttes med skjermleser (VoiceOver):


Internettbaserte læringsmidler

Vi tester internettbaserte læringsmidler med skjermleseren JAWS og nettleseren Chrome.

Ordbøkene fra Språkrådet og Uinversitet i Bergen

Bokmålsordboka og Nynorskordboka viser skrivemåte og bøying i tråd med norsk rettskriving. Språkrådet og Universitetet i Bergen står bak ordbøkene.

Les mer HER


Vi har testet hvordan ordbok.no fungerer for blinde:

ordbokene.no

Gyldendals Skolestudio

Skolestudio er Gyldendals digitale læringsmiljø for Kunnskapsløftet 2020. Læringsmiljøet har rikt innhold og fleksibel funksjonalitet som sikrer god læring fra første til siste skoleår.

Les mer HER


Vi har sett på fagrommet Enter som brukes i engelsk:

Vi mener at testen viser at det ikke er mulig å navigere denne platformen og at deler av informasjonen ikke er tilgjengelig med blindetekniske hjelpemidler.

Aschehaugs Aunivers

Aschehoug Undervisning utgir trykte og digitale læremidler for grunnskole, videregående skole og voksenopplæring. På vårt digitale læringsunivers, Aschehoug Univers, finner du digitale læremidler.

Les mer HER


I testen har vi kun sett på Matemagisk, et læreverk i matematikk:

Også her er konklusjonen at det er krevende å navigere og at deler av informasjonen ikke er tilgjengelig med blindetekniske hjelpemidler.

Kikora

I Osloskolen brukes Kikora til å gi elevene digitale matematikkoppgaver.


La elevene utforske alle temaene i den nye læreplanen, bli bedre problemløsere, videreutvikle matematiske kompetanser, samtidig som de får den nødvendige treningen på regneferdigheter. Velg ditt trinn og finn ut nøyaktig hva vi leverer for din elevgruppe! Les mer om Kikora HER.


Alle digitale plattformer som er utviklet for bruk i undervisning skal være universelt utformet. Dette er regulert i forskriften om universell utforming av IKT-løsninger. Les mer HER.


Her er Siris første test av Kikora. Hun klarer ikke å benytte denne læringsplattformen.



Kort test som kun viser hvordan man løser oppgaver:


Store Norsk Leksikon

Her viser Siri hvordan snl.no fungerer med skjermleseren JAWS.

Statusoppdatering - mars 2021

Torsdag 25.03.2021 fikk Siri en e-post fra SNL om at de hadde oppdatert sidene sine og lagt inn et skjult anker slik at man enklere kan komme til toppen av artikkelen. Det er rett og slett fantastisk at de har sett på videoen Siri lagde for litt siden og gjort noen endringer!

I videoen under tester Siri på nytt. Hun bruker samme treff som i videoen under Første test, men hun har testet flere treff og sjekket at det fungerer der også.

Konklusjon Det har blitt betydelig lettere å komme til begynnelsen av artikkelen - dette er en stor forbedring! Likevel er det fremdeles et stykke igjen før blinde brukere får tilsvarende læringsutbytte og tilgang til pedagogisk materiell som sine seende medelever.

Forbedringspotensialer

Forslag til forbedringer er:

  • For bedre flyt når man leser teksten, bør lenker fjernes fra teksten og flyttes under en egen overskrift. Dette vil også gjøre det lettere å finne relaterte artikler.
    Hun testet siden med skjermleseren NVDA og skrudde av at lenker annonseres. Da ble det bedre flyt når teksten blir opplest, men hvordan vet man at man skal trykke på lenken inn til selve søket?
  • Start og slutt på figurer bør annonseres og man bør lett kunne bla forbi. Figurteksten bør ikke leses to ganger.
  • Brødsmulestien har nyttig informasjon som gir brukeren nyttig informasjon om hvor artikkelen er lagret og man kan enklere vurdere om man har kommet til et relevant treff. Er det mulig få denne lista opplest uten å måtte bla gjennom element for element slik som den første videoen viser? Lyst til å se hvordan blinde må gå inn i listen "brødsmulesti" og bla seg gjennom elementene i lista - se videoen under Første test.

Første test

Konklusjon

I videoen sier Siri at siden ikke er universelt utformet (uu). Hun kan ikke si sikkert at siden ikke tilfredsstiller kriteriene for å være uu, men min konklusjon er uansett at siden IKKE er laget på en slik måte at blinde elver for tilstrekkelig god tilgang til artiklene på siden og får tilsvarende læringsutbytte og tilgang til pedagogisk materiell som sine seende medelever.


Forbedringspotensialer

Forslag til forbedringer er:

  • Sammendraget legges under en egen overskrift.
  • Lenker tas ut av teksten slik at blinde får kontinuitet i teksten. Relevante lenker kan legges under en egen overskrift et annet sted på siden. Dette vil gi en god oversikt over alle relevante lenker for alle brukere.
  • Slik siden er i dag, ref. søket på "Rasisme", er det umulig for blinde å bruke siden effektivt. Artiklene må derfor kodes om slik at man lett kommer via overskriften og til teksten under uten å rote seg innom figurer, faktabokser, etc.

Ordnett

Her viser Siri hvordan ordnett.no fungerer med skjermleseren JAWS.

Innstillinger

Vi starer JAWS

Norsk

Andre språk

Konklusjon

Med noen innstillinger fungerer siden greit.


Forbedringspotensialer

Forslag til forbedringer er:

  • Ha forskjellig tekst på knappene som filtrerer treff i ordbøkene, f.eks. på/av slik at den blinde eleven kan vite om filteret er av eller på
  • Færre menyer som skal åpnes og lukkes, ref. "meir"-knappen hvor man må trykke tab og piltast ned for å komme til informasjonen

its learning

its learning er plattformen Osloskolen benytter for å kommunisere med sine elever. Her kan lærerne legge ut beskjeder og oppgaver og elevene levere sine besvarelser.


Læringsplattformen laget for undervisning. itslearning er lett å bruke, sparer deg for tid og er full av gode ressurser. Les mer om its HER.


Alle digitale plattformer som er utviklet for bruk i undervisning skal være universelt utformet. Dette er regulert i forskriften om universell utforming av IKT-løsninger. Les mer HER.


Her er Siris første test av its. Hun burde nok ha øvd litt før hun trykket på record, men at hun ikke finner fram er jo også nyttig. Dette var rett og slett vanskelig.



Dersom denne læringsplattformen tilfredsstiller kriteriene for universell utforming, vil vi gjerne ha en bruksanvisning eller demonstrasjon om hvordan den fungerer med skjermleser.

forskning.no

Her viser Siri hvordan forskning.no fungerer med skjermleseren JAWS.

Hva fungerer bra?

Basert på denne korte testen synes vi følgende fungerte godt:

  • På forsiden kan man lett navigere mellom artiklene (bla mellom overskrifter) og åpne ønsket artikkel (trykke Enter).
  • Inne i en artikkel, kan man lett komme til første overskrift ved å trykke H og navigere i overskriftene ved å trykke Ins + F6.
  • Man får beskjed om når en figur starter og slutter.

Det ser ut som sidene konsekvent er kodet slik at overskriften er på nivå 1, sammendraget/innledningen er nivå 3 og at andre overskrifter i artiklene er nivå 2. At siden er kodet likt for alle artiklene er en stor fordel når man skal navigere med skjermleser.

Hva fungerer ikke?

For å få en bedre flyt i opplesningen av teksten, synes vi annonsene burde vært tatt ut av artiklene. Ved å flytte alle annonser til margene vil de ikke forstyrre i like stor grad når skjermleseren leser opp teksten.


Vi mener å ha avdekket følgende mangler:

  • Umulig for blinde å finne fram til søkefeltet uten kjennskap til siden.
  • Umulig å navigere fornuftig i treffene.