Gå til innhold

Rapporter fra andre aktører

Den digitale skulen – kan alle delta på like vilkår?

Digitaliseringsdirektoratet la 27.02.2024 fram en rapport fra et sektortilsyn som slår fast at ingen av dagens digitale læringsplattformer/læremidler tilfredsstiller kravene til universell utforming, og at innføringen av disse digitale løsningene truer retten til likeverdig opplæring. Rapporten konkluderer med at det er avdekket en systemsvikt, som oppsummeres med følgende 5 punkter:

  1. Manglande universell utforming av digitale løysingar truar retten til likeverdig opplæring
  2. Det er utfordrande for kommunar å sikre universell utforming av ikt ved innkjøp av digitale løysingar
  3. Skulane manglar system og kompetanse til å ta i bruk teknologi på ein inkluderande måte
  4. Ineffektiv prosess for behandling av klagesaker svekker elevane sitt diskrimineringsvern
  5. Vi manglar kunnskap for å sikre at det fulle potensialet i teknologi vert realisert i undervisning

Med denne konklusjonen viser Digitaliseringsdirektoratet til en feilslått digitaliseringsstrategi i opplæringssektoren.


Les hele rapporten HER


Universell utforming av digitale læringsmidler og IKT i grunnskolen

Osloeconomics og Useit Consulting har med støtte fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, Bufdir, gjennomført to prosjekter. Det ene prosjektet omhandler status for universell utforming av digitale læringsressurser, mens de i det andre prosjektet har kartlagt konsekvenser av fjernundervisning og bruk av videotjenester under koronapandemien for elever med funksjonsnedsettelser.


Arbeidet ble presentert i et frokostmøte 26.01.2022. Nedenfor finner dere presentasjonen fra frokostmøtet og rapportene.


Presentasjonen fra frokostmøtet

Rapporten om Universell utforming av møteplattformer i grunnskolen

Rapporten om Universell utforming av digitale læremidler i grunnskolen


Universell utforming i digitale læringsressurser

Funka har fått søtte fra Bufdir til å teste kognitiv tilgjengelighet og universell utforming av ulike digitale læringsressurser.


Rapporten om Universell utforming i digitale læringsressurser

Les mer på funkas nettsider HER


Rapporter fra andre aktører - Foreldre til blinde barn
Gå til innhold

Rapporter fra andre aktører

Den digitale skulen – kan alle delta på like vilkår?

Digitaliseringsdirektoratet la 27.02.2024 fram en rapport fra et sektortilsyn som slår fast at ingen av dagens digitale læringsplattformer/læremidler tilfredsstiller kravene til universell utforming, og at innføringen av disse digitale løsningene truer retten til likeverdig opplæring. Rapporten konkluderer med at det er avdekket en systemsvikt, som oppsummeres med følgende 5 punkter:

  1. Manglande universell utforming av digitale løysingar truar retten til likeverdig opplæring
  2. Det er utfordrande for kommunar å sikre universell utforming av ikt ved innkjøp av digitale løysingar
  3. Skulane manglar system og kompetanse til å ta i bruk teknologi på ein inkluderande måte
  4. Ineffektiv prosess for behandling av klagesaker svekker elevane sitt diskrimineringsvern
  5. Vi manglar kunnskap for å sikre at det fulle potensialet i teknologi vert realisert i undervisning

Med denne konklusjonen viser Digitaliseringsdirektoratet til en feilslått digitaliseringsstrategi i opplæringssektoren.


Les hele rapporten HER


Universell utforming av digitale læringsmidler og IKT i grunnskolen

Osloeconomics og Useit Consulting har med støtte fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, Bufdir, gjennomført to prosjekter. Det ene prosjektet omhandler status for universell utforming av digitale læringsressurser, mens de i det andre prosjektet har kartlagt konsekvenser av fjernundervisning og bruk av videotjenester under koronapandemien for elever med funksjonsnedsettelser.


Arbeidet ble presentert i et frokostmøte 26.01.2022. Nedenfor finner dere presentasjonen fra frokostmøtet og rapportene.


Presentasjonen fra frokostmøtet

Rapporten om Universell utforming av møteplattformer i grunnskolen

Rapporten om Universell utforming av digitale læremidler i grunnskolen


Universell utforming i digitale læringsressurser

Funka har fått søtte fra Bufdir til å teste kognitiv tilgjengelighet og universell utforming av ulike digitale læringsressurser.


Rapporten om Universell utforming i digitale læringsressurser

Les mer på funkas nettsider HER


Rapporter fra andre aktører - Foreldre til blinde barn
Gå til innhold

Rapporter fra andre aktører

Den digitale skulen – kan alle delta på like vilkår?

Digitaliseringsdirektoratet la 27.02.2024 fram en rapport fra et sektortilsyn som slår fast at ingen av dagens digitale læringsplattformer/læremidler tilfredsstiller kravene til universell utforming, og at innføringen av disse digitale løsningene truer retten til likeverdig opplæring. Rapporten konkluderer med at det er avdekket en systemsvikt, som oppsummeres med følgende 5 punkter:

  1. Manglande universell utforming av digitale løysingar truar retten til likeverdig opplæring
  2. Det er utfordrande for kommunar å sikre universell utforming av ikt ved innkjøp av digitale løysingar
  3. Skulane manglar system og kompetanse til å ta i bruk teknologi på ein inkluderande måte
  4. Ineffektiv prosess for behandling av klagesaker svekker elevane sitt diskrimineringsvern
  5. Vi manglar kunnskap for å sikre at det fulle potensialet i teknologi vert realisert i undervisning

Med denne konklusjonen viser Digitaliseringsdirektoratet til en feilslått digitaliseringsstrategi i opplæringssektoren.


Les hele rapporten HER


Universell utforming av digitale læringsmidler og IKT i grunnskolen

Osloeconomics og Useit Consulting har med støtte fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, Bufdir, gjennomført to prosjekter. Det ene prosjektet omhandler status for universell utforming av digitale læringsressurser, mens de i det andre prosjektet har kartlagt konsekvenser av fjernundervisning og bruk av videotjenester under koronapandemien for elever med funksjonsnedsettelser.


Arbeidet ble presentert i et frokostmøte 26.01.2022. Nedenfor finner dere presentasjonen fra frokostmøtet og rapportene.


Presentasjonen fra frokostmøtet

Rapporten om Universell utforming av møteplattformer i grunnskolen

Rapporten om Universell utforming av digitale læremidler i grunnskolen


Universell utforming i digitale læringsressurser

Funka har fått søtte fra Bufdir til å teste kognitiv tilgjengelighet og universell utforming av ulike digitale læringsressurser.


Rapporten om Universell utforming i digitale læringsressurser

Les mer på funkas nettsider HER


Rapporter fra andre aktører - Foreldre til blinde barn
Gå til innhold

Rapporter fra andre aktører

Den digitale skulen – kan alle delta på like vilkår?

Digitaliseringsdirektoratet la 27.02.2024 fram en rapport fra et sektortilsyn som slår fast at ingen av dagens digitale læringsplattformer/læremidler tilfredsstiller kravene til universell utforming, og at innføringen av disse digitale løsningene truer retten til likeverdig opplæring. Rapporten konkluderer med at det er avdekket en systemsvikt, som oppsummeres med følgende 5 punkter:

  1. Manglande universell utforming av digitale løysingar truar retten til likeverdig opplæring
  2. Det er utfordrande for kommunar å sikre universell utforming av ikt ved innkjøp av digitale løysingar
  3. Skulane manglar system og kompetanse til å ta i bruk teknologi på ein inkluderande måte
  4. Ineffektiv prosess for behandling av klagesaker svekker elevane sitt diskrimineringsvern
  5. Vi manglar kunnskap for å sikre at det fulle potensialet i teknologi vert realisert i undervisning

Med denne konklusjonen viser Digitaliseringsdirektoratet til en feilslått digitaliseringsstrategi i opplæringssektoren.


Les hele rapporten HER


Universell utforming av digitale læringsmidler og IKT i grunnskolen

Osloeconomics og Useit Consulting har med støtte fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, Bufdir, gjennomført to prosjekter. Det ene prosjektet omhandler status for universell utforming av digitale læringsressurser, mens de i det andre prosjektet har kartlagt konsekvenser av fjernundervisning og bruk av videotjenester under koronapandemien for elever med funksjonsnedsettelser.


Arbeidet ble presentert i et frokostmøte 26.01.2022. Nedenfor finner dere presentasjonen fra frokostmøtet og rapportene.


Presentasjonen fra frokostmøtet

Rapporten om Universell utforming av møteplattformer i grunnskolen

Rapporten om Universell utforming av digitale læremidler i grunnskolen


Universell utforming i digitale læringsressurser

Funka har fått søtte fra Bufdir til å teste kognitiv tilgjengelighet og universell utforming av ulike digitale læringsressurser.


Rapporten om Universell utforming i digitale læringsressurser

Les mer på funkas nettsider HER


Rapporter fra andre aktører - Foreldre til blinde barn
Gå til innhold

Rapporter fra andre aktører

Den digitale skulen – kan alle delta på like vilkår?

Digitaliseringsdirektoratet la 27.02.2024 fram en rapport fra et sektortilsyn som slår fast at ingen av dagens digitale læringsplattformer/læremidler tilfredsstiller kravene til universell utforming, og at innføringen av disse digitale løsningene truer retten til likeverdig opplæring. Rapporten konkluderer med at det er avdekket en systemsvikt, som oppsummeres med følgende 5 punkter:

  1. Manglande universell utforming av digitale løysingar truar retten til likeverdig opplæring
  2. Det er utfordrande for kommunar å sikre universell utforming av ikt ved innkjøp av digitale løysingar
  3. Skulane manglar system og kompetanse til å ta i bruk teknologi på ein inkluderande måte
  4. Ineffektiv prosess for behandling av klagesaker svekker elevane sitt diskrimineringsvern
  5. Vi manglar kunnskap for å sikre at det fulle potensialet i teknologi vert realisert i undervisning

Med denne konklusjonen viser Digitaliseringsdirektoratet til en feilslått digitaliseringsstrategi i opplæringssektoren.


Les hele rapporten HER


Universell utforming av digitale læringsmidler og IKT i grunnskolen

Osloeconomics og Useit Consulting har med støtte fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, Bufdir, gjennomført to prosjekter. Det ene prosjektet omhandler status for universell utforming av digitale læringsressurser, mens de i det andre prosjektet har kartlagt konsekvenser av fjernundervisning og bruk av videotjenester under koronapandemien for elever med funksjonsnedsettelser.


Arbeidet ble presentert i et frokostmøte 26.01.2022. Nedenfor finner dere presentasjonen fra frokostmøtet og rapportene.


Presentasjonen fra frokostmøtet

Rapporten om Universell utforming av møteplattformer i grunnskolen

Rapporten om Universell utforming av digitale læremidler i grunnskolen


Universell utforming i digitale læringsressurser

Funka har fått søtte fra Bufdir til å teste kognitiv tilgjengelighet og universell utforming av ulike digitale læringsressurser.


Rapporten om Universell utforming i digitale læringsressurser

Les mer på funkas nettsider HER


Rapporter fra andre aktører - Foreldre til blinde barn
Gå til innhold

Rapporter fra andre aktører

Den digitale skulen – kan alle delta på like vilkår?

Digitaliseringsdirektoratet la 27.02.2024 fram en rapport fra et sektortilsyn som slår fast at ingen av dagens digitale læringsplattformer/læremidler tilfredsstiller kravene til universell utforming, og at innføringen av disse digitale løsningene truer retten til likeverdig opplæring. Rapporten konkluderer med at det er avdekket en systemsvikt, som oppsummeres med følgende 5 punkter:

  1. Manglande universell utforming av digitale løysingar truar retten til likeverdig opplæring
  2. Det er utfordrande for kommunar å sikre universell utforming av ikt ved innkjøp av digitale løysingar
  3. Skulane manglar system og kompetanse til å ta i bruk teknologi på ein inkluderande måte
  4. Ineffektiv prosess for behandling av klagesaker svekker elevane sitt diskrimineringsvern
  5. Vi manglar kunnskap for å sikre at det fulle potensialet i teknologi vert realisert i undervisning

Med denne konklusjonen viser Digitaliseringsdirektoratet til en feilslått digitaliseringsstrategi i opplæringssektoren.


Les hele rapporten HER


Universell utforming av digitale læringsmidler og IKT i grunnskolen

Osloeconomics og Useit Consulting har med støtte fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, Bufdir, gjennomført to prosjekter. Det ene prosjektet omhandler status for universell utforming av digitale læringsressurser, mens de i det andre prosjektet har kartlagt konsekvenser av fjernundervisning og bruk av videotjenester under koronapandemien for elever med funksjonsnedsettelser.


Arbeidet ble presentert i et frokostmøte 26.01.2022. Nedenfor finner dere presentasjonen fra frokostmøtet og rapportene.


Presentasjonen fra frokostmøtet

Rapporten om Universell utforming av møteplattformer i grunnskolen

Rapporten om Universell utforming av digitale læremidler i grunnskolen


Universell utforming i digitale læringsressurser

Funka har fått søtte fra Bufdir til å teste kognitiv tilgjengelighet og universell utforming av ulike digitale læringsressurser.


Rapporten om Universell utforming i digitale læringsressurser

Les mer på funkas nettsider HER


Rapporter fra andre aktører - Foreldre til blinde barn
Gå til innhold

Rapporter fra andre aktører

Den digitale skulen – kan alle delta på like vilkår?

Digitaliseringsdirektoratet la 27.02.2024 fram en rapport fra et sektortilsyn som slår fast at ingen av dagens digitale læringsplattformer/læremidler tilfredsstiller kravene til universell utforming, og at innføringen av disse digitale løsningene truer retten til likeverdig opplæring. Rapporten konkluderer med at det er avdekket en systemsvikt, som oppsummeres med følgende 5 punkter:

  1. Manglande universell utforming av digitale løysingar truar retten til likeverdig opplæring
  2. Det er utfordrande for kommunar å sikre universell utforming av ikt ved innkjøp av digitale løysingar
  3. Skulane manglar system og kompetanse til å ta i bruk teknologi på ein inkluderande måte
  4. Ineffektiv prosess for behandling av klagesaker svekker elevane sitt diskrimineringsvern
  5. Vi manglar kunnskap for å sikre at det fulle potensialet i teknologi vert realisert i undervisning

Med denne konklusjonen viser Digitaliseringsdirektoratet til en feilslått digitaliseringsstrategi i opplæringssektoren.


Les hele rapporten HER


Universell utforming av digitale læringsmidler og IKT i grunnskolen

Osloeconomics og Useit Consulting har med støtte fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, Bufdir, gjennomført to prosjekter. Det ene prosjektet omhandler status for universell utforming av digitale læringsressurser, mens de i det andre prosjektet har kartlagt konsekvenser av fjernundervisning og bruk av videotjenester under koronapandemien for elever med funksjonsnedsettelser.


Arbeidet ble presentert i et frokostmøte 26.01.2022. Nedenfor finner dere presentasjonen fra frokostmøtet og rapportene.


Presentasjonen fra frokostmøtet

Rapporten om Universell utforming av møteplattformer i grunnskolen

Rapporten om Universell utforming av digitale læremidler i grunnskolen


Universell utforming i digitale læringsressurser

Funka har fått søtte fra Bufdir til å teste kognitiv tilgjengelighet og universell utforming av ulike digitale læringsressurser.


Rapporten om Universell utforming i digitale læringsressurser

Les mer på funkas nettsider HER