Gå til innhold

Prosjekter

Diskriminering av blinde elever i norsk skole

Om prosjektet

Foreningen Foreldre til blinde barn (FTBB) har gjennomført et prosjekt som setter søkelyset på dagens undervisningssituasjon til blinde og sterkt svaksynte elever i grunnskole og videregående opplæring. Hovedmålet med prosjektet er å øke bevisstheten om hvordan systemet, som skal ivareta barna våre, svikter, og hvilke konsekvenser dette har både på kort og lang sikt. Vi har fått tilskudd fra Bergesenstiftelsen til å gjennomføre dette arbeidet.


Det finnes ingen spesialskoler for synshemmede elever. Som alle andre elever, garanteres retten til en skoleplass ved nærskolen. Det følger ingen statlige midler med den synshemmede eleven. Dette medfører at skolen, som mottar en blind eller sterkt svaksynt elev, må omprioritere sine tilmålte midler for at de skal kunne gi eleven et likeverdig opplæringstilbud.


Vår forening representer en elevgruppe, med en alvorlig funksjonsnedsettelse, som blir utsatt for daglig diskriminering. Foreldre til blinde og sterkt svaksynte barn har ikke mulighet til å påvirke denne situasjonen. Det er en stor byrde å være vitne til den totale systemsvikten. Med håp om å løse en håpløs situasjon har noen få engasjerte foreldre startet foreningen Foreldre til blinde barn. I denne prosjektrapporten sammenstiller vi all informasjon vi har samlet og alle erfaringene vi har fra vårt første år som organisasjon.


Rapporten dokumenterer hvordan dagens system fungerer, hvor og hvorfor systemet svikter og det vi mener er nødvendige tiltak. I tillegg presenterer vi resultatene fra vår erfaringsbaserte forskning på hvordan klagesaker, som følge av manglende universell utforming av digitale læremidler, behandles i Diskrimineringsnemnda. Forskningsmaterialet er samlet fra 12 klager som omfatter totalt 30 digitale læremidler. Vi har fokusert på hvordan de digitale læremidlene ikke fungerer for blinde barn, likevel mener vi at våre erfaringer er relevante for alle elever som, av ulike årsaker, har behov universelt utformede læremidler.


Les rapporten vår HER.


Audiens hos Hans Majestet Kongen

Den 31. oktober 2022 var FTBB invitert til audiens hos Hans Majestet Kongen. Vi benyttet anledningen til å overrekke det første eksemplaret av vår rapport om den pågående diskrimineringen av blinde og sterkt svaksynte elever i norsk skole.


Spente og glade representanter fra FTBB på Slottsplassen før audiens hos H. M. Kongen.


Les vårt brev til Hans Majestet Kong Harald HER.