Innsynsdokumenter
2011¶
Oppdragsbrev 45-09 fra Udir til Huseby og Tambartun kompetansesenter¶
Oppdragsbrev 45-09 Vurdere behov for en læreplan eller veileder i punktskrift, mobilitet og bruk av tekniske hjelpemidler for sterkt svaksynte og blinde elever.
Bakgrunn for oppdraget
På grunnlag av oppdragsbrev fra Kunnskapsdepartementet har Utdanningsdirektoratet bedt kompetansesentrene Huseby og Tambartun om
- å vurdere konsekvenser av dagens ordning og rammer for opplæringen i timer etter §§ 2-14 og 3-10, og
- å kartlegge timeomfanget for bruken av disse timene.
Bakgrunnen var at KD ønsker et grunnlag for å kunne ta beslutning om videre oppfølging i form av nasjonalelæreplanertil opplæring i punktskrift, mobilitet og opplæring i nødvendige tekniske hjelpemidler.
Del 1: Kartleggingsundersøkelse om bruk av §§ 2-14 og 3-10, som grunnlag for anbefalinger til Utdanningsdirektoratet om oppdragsbrev 45-09.
Del 2: Vurdere om dagens læreplaner i fag inneholder formuleringer som skaper hindringer for at sterkt svaksynte og blinde elever kan nå de fastlagte kompetansemål.
Faglig anbefaling fra kompetansesenterne
Svar på del 1:
Faglige anbefalinger fra kompetansesentrene Huseby og Tambartun anbefaler at det utarbeides materiell, for eksempel i form av retningslinjer, som gir en grad av forpliktelse for skoleeier når det gjelder - innholdet i opplæringa
- metodiske tilnærminger i rettighetsfagene
- kompetanse for å undervise
Dette vil bidra til at skolene søker å tilegne seg mer synspedagogisk kompetanse i form av etter- og videreutdanning for lærere og at assistentbruken reduseres. I tillegg bør det klargjøre forholdet mellom vedtak og opplæring etter § 5-1 og etter §§ 2-14 / 3-10. Et slikt materiell må suppleres med metodiske veiledningsheftermed spesifikt faginnhold og metodikk.
Svar på del 2:
Med bakgrunn i ovenstående hindringer anbefaler Huseby og Tambartun at det nedsettes en arbeidsgruppe med representanter fra Utdanningsdirektoratet, Huseby og Tambartun.
Gruppensmandat bør være å utarbeide:
- Retningslinjer for vurdering av oppnåelse av kompetansemål som er visuelt og/eller praktisk basert – relatert til synshemmede elever
- Retningslinjer for tilrettelegging ved eksamen og prøver for synshemmede elever
- Kompetansekrav til lærere som skal undervise synshemmede elever
Dokumentene i saken
- Husebys og Tambartuns svar til Udir på deloppdrag 1
- Husebys og Tambartuns svar til Udir på deloppdrag 2
- Udirs svar til KD på oppdragsbrevet