Gå til innhold

Innsynsdokumenter

2011

Oppdragsbrev 45-09 fra Udir til Huseby og Tambartun kompetansesenter

Oppdragsbrev 45-09 Vurdere behov for en læreplan eller veileder i punktskrift, mobilitet og bruk av tekniske hjelpemidler for sterkt svaksynte og blinde elever.


Bakgrunn for oppdraget

På grunnlag av oppdragsbrev fra Kunnskapsdepartementet har Utdanningsdirektoratet bedt kompetansesentrene Huseby og Tambartun om

  • å vurdere konsekvenser av dagens ordning og rammer for opplæringen i timer etter §§ 2-14 og 3-10, og
  • å kartlegge timeomfanget for bruken av disse timene.

Bakgrunnen var at KD ønsker et grunnlag for å kunne ta beslutning om videre oppfølging i form av nasjonalelæreplanertil opplæring i punktskrift, mobilitet og opplæring i nødvendige tekniske hjelpemidler.


Del 1: Kartleggingsundersøkelse om bruk av §§ 2-14 og 3-10, som grunnlag for anbefalinger til Utdanningsdirektoratet om oppdragsbrev 45-09.
Del 2: Vurdere om dagens læreplaner i fag inneholder formuleringer som skaper hindringer for at sterkt svaksynte og blinde elever kan nå de fastlagte kompetansemål.


Faglig anbefaling fra kompetansesenterne

Svar på del 1:

Faglige anbefalinger fra kompetansesentrene Huseby og Tambartun anbefaler at det utarbeides materiell, for eksempel i form av retningslinjer, som gir en grad av forpliktelse for skoleeier når det gjelder - innholdet i opplæringa

  • metodiske tilnærminger i rettighetsfagene
  • kompetanse for å undervise

Dette vil bidra til at skolene søker å tilegne seg mer synspedagogisk kompetanse i form av etter- og videreutdanning for lærere og at assistentbruken reduseres. I tillegg bør det klargjøre forholdet mellom vedtak og opplæring etter § 5-1 og etter §§ 2-14 / 3-10. Et slikt materiell må suppleres med metodiske veiledningsheftermed spesifikt faginnhold og metodikk.


Svar på del 2:

Med bakgrunn i ovenstående hindringer anbefaler Huseby og Tambartun at det nedsettes en arbeidsgruppe med representanter fra Utdanningsdirektoratet, Huseby og Tambartun.

Gruppensmandat bør være å utarbeide:

  • Retningslinjer for vurdering av oppnåelse av kompetansemål som er visuelt og/eller praktisk basert – relatert til synshemmede elever
  • Retningslinjer for tilrettelegging ved eksamen og prøver for synshemmede elever
  • Kompetansekrav til lærere som skal undervise synshemmede elever


Dokumentene i saken