Gå til innhold

Trenger du hjelp?

Opplever dere diskriminering?

Dersom eleven opplever:

  • manglende universell utforming av digitale læremidler
  • å ikke får et likeverdig utdanningstilbud

blir eleven diskriminert i henhold til §§ 18 og 21 i likestillings- og diskrimineringsloven. I disse paragrafene står følgende:


§ 18.Særlig om universell utforming av IKT
Løsninger for IKT som underbygger virksomhetens alminnelige funksjoner, og som er hovedløsninger rettet mot eller stilt til rådighet for allmennheten, skal være universelt utformet fra det tidspunktet som er fastsatt i § 41.


Med IKT menes teknologi og systemer av teknologi som brukes til å uttrykke, skape, omdanne, utveksle, lagre, mangfoldiggjøre og publisere informasjon, eller som på annen måte gjør informasjon anvendbar.


Plikten gjelder ikke IKT-løsninger der utformingen reguleres av annen lov eller forskrift.


Kongen kan gi forskrifter med nærmere bestemmelser om avgrensning av virkeområdet og innholdet i plikten til universell utforming av IKT-løsninger.


§ 21.Rett til individuell tilrettelegging for elever og studenter
Elever og studenter med funksjonsnedsettelse ved skole- og utdanningsinstitusjoner har rett til egnet individuell tilrettelegging av lærested, undervisning, læremidler og eksamen, for å sikre likeverdige opplærings- og utdanningsmuligheter.


Retten gjelder tilrettelegging som ikke innebærer en uforholdsmessig byrde. I denne vurderingen skal det særlig legges vekt på


a) tilretteleggingens effekt for å fjerne barrierer for personer med funksjonsnedsettelse
b) kostnadene ved tilretteleggingen
c) virksomhetens ressurser.


Om du vil lese mer, så finner du likestillings- og diskrimineringsloven via denne lenken.


Hva gjør FTBB?

Vi mener at vi er vitne til en total systemsvikt i dagens utdanningstilbud som gis til blinde og sterkt svaksynte elever. I vårt arbeid henvender vi oss blant annet til Kunnskapsdepartementet, Utdanningsdirektoratet og leverandører av digitale læremidler for å få dem til å forstå alvoret i situasjonen.


Vi søker råd hos Likestillings- og Diskrimineringsombudet og samarbeider med Blindeforbundet i flere saker.


Vi mener det er feil at ansvaret for universell utforming skyves ned til sluttbruker, men for å få oppmerksomhet rundt dette er det helt nødvendig med klager, dessverre.


Nedenfor har vi samlet litt informasjon som kan være nyttig for de som ønsker å klage. Dersom du har spørsmål eller ønsker hjelp til å klage, ta kontakt på post@ftbb.no. Husk at organisasjonen drives på frivillig basis, så det kan ta litt tid før vi har anledning til å svare.

Universell utforming av digitale læremidler

Henvendelse til skoleledelsen i kommunen

Dersom skolen bruker læremidler som ikke er universelt utformet, er det første man bør gjøre å kontakte skoleledelsen i kommunen.


Kommunens svarfrist er 3 uker. Dersom man ikke får kommunen på banen i løpet av kort tid, er vår anbefaling at læremidlene klages inn til Diskrimineringsnemda.

Forslag til henvendelse til skoleledelsen

Hei,

Jeg er mor/far til (navnet på eleven), som er elev på (Navnet på skolen). (Navnet på eleven) er blind og strever med å bruke de digitale læremidlene. På skolen bruker de følgende læremidler:

  • xxx
  • xxx
  • xxx

Disse er ikke tilgjengelige med blindetekniske hjelpemidler.


I følge § 5 i Forskrift om universell utforming av IKT-løsninger er det virksomhetens ansvar å dokumentere at løsninger er universelt utformet. Virksomheten i denne sammenhengen er skoleeier, dvs. kommunen. Kan dere dokumentere dette? I så fall, ønsker jeg å få tilsendt denne dokumentasjonen.


Hva tenker dere om at skolen bruker læremidler som ikke er tilgjengelige for blinde?


Ser fram til å høre fra dere!


Vennlig hilsen Xxxx

Klage til Diskrimineringsnemda

Det neste du bør gjøre er å sende inn en klage til Diskrimineringsnemda.


Det er lett å sende inn en klage. Du finner skjemaet på nettsidene til Diskrimineringsnemnda HER.


I det elektroniske skjemaet må du oppgi diverse informasjon, blant annet hvem som er ansvarlige for diskrimineringen (altså skolen).


I friteksten hvor du beskriver klagen, er det viktig å få med følgende:

  • Navnet på læremiddelet og hvem som har utviklet læremiddelet
  • Faget eller fagene hvor læremiddelet benyttes
  • Hvilke blindetekniske hjelpemidler som benyttes (leselist, type skjermleser osv.)
  • For internett må man oppgi hvilken nettleser man bruker
  • Type datamaskin, MAC eller PC
  • Type læringsbrett, som f.eks. iPad
  • Beskrivelse av hav som ikke fungerer, gjerne med referanse til WCAG-krav (se liste nedenfor)

Diskrimineringsnemnda vil ta kontakt dersom de trenger ytterligere informasjon.


Basert på vår erfaring har vi oppsummert noen typiske krav som ikke er oppfylt:

Krav ID Suksesskriterier Nivå Kort forklart
1.1.1 Ikke-tekstlig innhold Nivå A Gi brukeren et tekstalternativ for innhold som ikke er tekst
1.3.1 Informasjon og relasjoner Nivå A Ting skal være kodet som det ser ut som.
1.3.2 Meningsfylt rekkefølge Nivå A Presenter innhold i en meningsfull rekkefølge.
1.4.5 Bilder av tekst Nivå AA Bruk tekst i stedet for bilder av tekst.
2.1.1 Tastatur Nivå A All funksjonalitet skal kunne brukes kun ved hjelp av tastatur.

WCAG

Hva er WCAG?

Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) er en rekke krav som beskriver hvordan digitalte løsninger skal fungere slik at de er tilgjengelig for blant annet personer med nedsattsyn. WCAG er en teknisk standard med mye innhold, og noe er mer rettet mot teknologer enn designere.


Les mer om WCAG HER.

Lik til gjeldene lovverk

§ 4. i Forskrift om universell utforming av IKT-løsninger referer til WCAG-kravene:


§ 4.Krav til utforming av IKT-løsninger
Nettløsninger skal minst utformes i samsvar med standard Web Content Accessibility Guidelines 2.0 (WCAG 2.0)/NS/ISO/IEC 40500:2012, på nivå A og AA med unntak for suksesskriteriene 1.2.3, 1.2.4 og 1.2.5, eller tilsvarende denne standard. (...)


§ 11. omhandler ikraftsettelse og overgangsregler:


§ 11.Ikraftsettelse og overgangsregler
Forskriften trer i kraft 1. juli 2013.


Virksomheter som har plikter i henhold til denne forskriften, skal sørge for at nye IKT-løsninger er universelt utformet senest 12 måneder etter at denne forskriften er trådt i kraft. Virksomheter i opplærings- og utdanningssektoren har plikt til å sørge for at nye IKT-løsninger er universelt utformet senest 12 måneder etter 1. januar 2018. Eksisterende IKT-løsninger skal være universelt utformet innen 1. januar 2021.


Les mer i Forskrift om universell utforming av IKT-løsninger HER

Hva gjelder i Norge?

På UU-tilsynets sider står det:

Forskrift om universell utforming av ikt-løsninger stiller krav om at nettsider må oppfylle 35 av 61 suksesskriteriene i standarden Retningslinjer for tilgjengelig webinnhold (WCAG) 2.0. Under finner du oversikt over minimumskravene som er omfattet av forskriften.


Les mer om WCAG 2.0 på UU-tilsynets nettsider HER.


EUs webdirektiv om universell utforming av offentlige nettsteder og mobilapplikasjoner (WAD) er nå en del av norsk rett. WCAG 2.1 overtar for WCAG 2.0. Offentlig sektor skal følge 14 nye krav fra og med 1. januar 2023, inkludert synstolking.


Les mer om WCAG 2.1 på UU-tilsynets nettsider HER.

Kort sammendrag av kravene

Basert på vår erfaring med testene vi har gjort av digitale læremidler har vi oppsummert noen typiske krav som ikke er oppfylt:

Krav ID Suksesskriterier Nivå Kort forklart
1.1.1 Ikke-tekstlig innhold Nivå A Gi brukeren et tekstalternativ for innhold som ikke er tekst.
1.3.1 Informasjon og relasjoner Nivå A Ting skal være kodet som det ser ut som.
1.3.2 Meningsfylt rekkefølge Nivå A Presenter innhold i en meningsfull rekkefølge.
1.4.5 Bilder av tekst Nivå AA Bruk tekst i stedet for bilder av tekst.
2.1.1 Tastatur Nivå A All funksjonalitet skal kunne brukes kun ved hjelp av tastatur.

For intern bruk har vi i FTBB laget en kort overskrift over alle WCAG-kravene. Vi deler dette her da vi tenker det kan være nyttig for våre medlemmer, men merk at vi ikke tar ansvar dersom noe er feil. Bruk lenkene over for nøyaktig informasjon - vår oversikt er bare til informasjon. Oppsummering av WCAG-krav.

Psykisk helsevern for svaksynte og blinde

Forekomsten av psykiske plager blant svaksynte og blinde personer er høyere enn i befolkningen ellers. Den 3. mai 2021 åpnet et nytt spesialisert tilbud innen psykisk helsevern for svaksynte og blinde.


Les mer om tilbudet og hvordan man kan få henvisning HER.

Nyttige lenker

Lov

Likestillings- og diskrimineringsloven


Opplæringslova


Forskrift

Forskrift om universell utforming av IKT-løsninger


Forskrift til opplæringslova


WCAG

Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)


WCAG 2.0 på UU-tilsynets nettsider.


WCAG 2.1 på UU-tilsynets nettsider.