Skriftlige henvendelser
September 2022: Brev til KD om Statpeds oppgaver¶
Den 15. september vi brev til KD vedr. Statpeds oppgaver hvor vi stilte følgende spørsmål:
Spørsmål 1
Har Kunnskapsdepartementet vurdert om foreldre til blinde og sterkt svaksynte barn har behov for opplæring i kompenserende ferdigheter og ADL?
Spørsmål 2
Hvor og hvordan er Statpeds faste oppdrag og forpliktelser definert, ref. årsrapporten fra 2021?
Spørsmål 3
Hva er årsaken til at Statpeds faste oppdrag inkluderer tegnspråkopplæring for foreldre, mens det ikke tilbys opplæring til foreldre til blinde og sterkt svaksynte barn?
Spørsmål 4
Hvor anbefaler Kunnskapsdepartementet at foresatte henvender seg for å få opplæringen de trenger i kompenserende ferdigheter og ADL?
Spørsmål 5
Elev-/klassetrinnskurs har tidligere vært et svært viktig tilbud for synshemmede elever, deres lærere og foresatte. Hvilke tanker har Kunnskapsdepartementet om at Statped ikke lenger tilbyr disse kursene?
Les brevet HER.
Juli 2022: Brev til kongen¶
Den 07. juli sendte vi brev til kong Harald.
Les brevet HER.
Juli 2022: Brev til KUD, KDD og KD¶
Den 6. juli sende vi følgende brev:
Kjære ansvarlige ministre,
Vi i foreningen “Foreldre til blinde barn” har i lang tid arbeidet for at barna våre skal få oppfylt sin rett til utdanning. Vi er nylig blitt oppmerksomme på at kun nettbaserte digitale læremidler er omfattet av forskriften for universell utforming av IKT-løsninger. Dette medfører at et betydelig antall digitale læremidler ikke er omfattet av forskriften.
Vi anser dette som et “arbeidsuhell” og ber om en snarlig tilbakemelding fra de ansvarlige ministre.
Les brevet HER.
Svar fra KD
Den 5. oktober fikk vi svar fra KD. Selv om det finnes omfattende dokumentasjon på at dagens læremidler ikke fungerer for våre barn, vil ikke Departementet instruere skoler til å bruke Statpeds tilrettelagte læremidler:
Statped tilrettelegger, utvikler og produserer læremidler for blinde og sterkt svaksynte, som kommunene / skolene kan velge å benytte seg av. Kommunene/skolene velger selv hvilke læremidler de ønsker å bruke i opplæringen. Det kan være individuelle behov for hvilke læremidler som brukes. Departementet gir ikke føringer for hvilke læremidler som skal velges eller produseres.
Les hele svaret HER.
Juli 2022: Tilsvar til KUD, KDD og KD¶
Den 1. juli sendt vi vårt tilsvar til departementenes svar på vår bekymringsmelding om den vedvarende manglende universelle utformingen av digitale læremidler og konsekvensene dette har for blinde og sterkt svaksynte barn.
Les brevet HER.
Juni 2022: Brev til Diskrimineringsnemnda¶
Den 22. juni sendte vi et brev til Diskrimineringsnemnda som oppsummerer våre erfaringer med saker våre medlemmer har klaget inn og forslag til hvordan Diskrimineringsnemnda kan endre sin praksis til å bedre ivareta klager.
Les brevet HER.
Kun få dager senere fikk vi svar fra Diskrimineringsnemnda. Les svaret HER.
Juni 2022: Barneombudet og LDO ber vi om et møte med utdannings- og forskningskomiteen¶
Retten til utdanning for barn med behov for tilrettelegging
Sammen med Likestillings- og diskrimineringsombudet ber vi om et møte med utdannings- og forskningskomiteen for å drøfte våre bekymringer for mangel på universelt utformede læremidler og det spesialpedagogiske tilbudet til barn og unge.
Les brevet HER.
April 2022: Bekymringsmelding til KD og KUD¶
Siden vi ikke kan se at våre varsler om den vedvarende manglende universelle utformingen av digitale læremidler og konsekvensene dette har for blinde og sterkt svaksynte barn sendte vi en bekymringsmelding til Kunnskapsdepartementet og Kultur- og likestillingsdepartementet.
Utdanningsdirektoratet er godt kjent med den dårlige etterlevelsen av regelverket. Likevel er de nå i ferd med å tildele nye millioner til innkjøp av digitale læremidler som ikke er universelt utformet.
Det er svært graverende at brudd på Forskrift om universell utforming av IKT-løsninger kan pågå over lang tid uten at dette får konsekvenser for de ansvarlige parter eller at departementene tar det nødvendige ansvaret.
Elevgruppen blinde og sterkt svaksynte barn blir daglig diskriminert. Vi forventer at det settes i gang umiddelbare tiltak for å sikre blinde og sterkt svaksynte barns rett til et likeverdig utdannings- og opplæringstilbud.
Les hele brevet HER.
Den 23. mai fikk vi følgende svar. KD referer til de ansvarlige departementenes svar på brevet fra Barneombudet.
April 2022: Henvendelse til Riksrevisjonen¶
Den 18. april sendte vi et varsel til Riksrevisjonen hvor vi tipset dem om at Utdanningsdirektoratet bevilger tilskudd til innkjøp av digitale læremidler som ikke er universelt utformede.
Les hele brevet HER.
Mars 2022: Barneombudets brev til ansvarlige departement¶
Den 23.03.2022 sendte Barneombudet brev til:
- Kunnskapsdepartementet (KD)
- Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD)
- Kultur- og likestillingsdepartementet
Barneombudet plasserer ansvaret for manglende tilgang til læremidler hos Staten:
Tilgang til læremidler er en viktig forutsetning for at barn skal få realisert sin rett til utdanning, som følger av blant annet Grunnloven og Barnekonvensjonen. Staten har det overordnede ansvaret for at kommunene oppfyller barns rettigheter. Dersom lovgivning som beskytter barns rettigheter ikke blir fulgt innebærer dette at statlige myndigheter må vurdere ytterligere tiltak. FNs komite for rettighetene til personer med funksjonsnedsettelser har utrykt bekymring for at Norge mangler effektive gjennomføringstiltak for å sikre at lovkrav om universell utforming av IKT løsninger blir fulgt. Komitéen har anbefalt at Norge iverksetter særskilte og effektive tiltak, og fastsetter sanksjoner for manglende gjennomføringen av all lovgivning som tilrettelegger for tilgangen til informasjons- og kommunikasjonstjenester, herunder IKT-systemer.
Brevet avsluttes med følgende oppfordring:
Barneombudet oppfatter dette som en akutt situasjon som kan få svært store negative konsekvenser for barna det gjelder. Vi oppfordrer derfor departementene til å ta tak dette omgående, og imøteser en snarlig tilbakemelding på hvordan det kan settes inn tiltak for å sikre at alle elever får læremidlene de trenger.
Les hele brevet fra Barneombudet, datert 22.03.2022, HER.
Les svaret fra departementene, datert 09.05.2022, HER.
Departementene kommer ikke med noen kortsiktig løsning, så vi spurte Barneombudets tanker om svarbrevet. Les svaret vi fikk, datert 23.05.2022, HER.
Februar 2022: FTBBs brev til Utdanningsdirektoratet¶
Den 03.02.22 kontaktet vi Utdanningsdirektoratet i forbindelse med deres veilder om spesialundervisning, punkt 6.7 Foreldrenes adgang til å hente inn alternativ vurdering fra sakkyndig.
Utdanningsdirektoratet svarer følgende:
Alternativ vurdering fra sakkyndig
I enkelte saker kan foreldrene være uenige i den konklusjonen/ anbefalingen som PPT har kommet til. Det kan for eksempel skje i saker der helsemessige faktorer spiller inn, eller dersom det kreves særskilt kompetanse for å kunne utrede elevens behov på en forsvarlig måte. Dette skal PPT og skolen i utgangspunktet sikre, for eksempel gjennom å innhente spisskompetanse fra Statped eller andre. Det kan også være aktuelt å innhente helseopplysninger om eleven, dersom PPT eller skolen innhenter samtykke til det fra elevens foreldre.
Hvis foreldrene, til tross for dette, mener at viktige forhold omkring elevens behov ikke er kommet frem, har de anledning til å innhente en alternativ vurdering fra andre sakkyndige. Avhengig av elevens vansker og eventuelle diagnoser kan slike alternative vurderinger komme fra ulike spesialister (eventuelt fastlege) som kjenner elevens behov godt og som i noen tilfeller kan støtte foreldres synspunkter fra et faglig, sakkyndig ståsted. Det er denne muligheten vi påpeker i veilederens punkt 6.7.
Les svaret HER.
Utdanningsdirektoratets veileder for Spesialundervisning finner du HER.
November 2021: FTBBs brev til Kommunal- og distriktsdepartementet¶
I november 2021 sendte vi en henvendelse til Kommunal- og distriktsdepartementet med følgende spørsmål:
- Hva er årsaken til det er gitt fritak for WCAG krav som dekker blindes behov (synstolkning)?
- Hvilke tilsvarende suksesskriterier dere sikter til i formuleringen “(...) unntak for suksesskriteriene 1.2.3, 1.2.4 og 1.2.5, eller tilsvarende denne standard”?
- Hva tenker dere om at dagens digitale læremidler ikke fungerer for blinde?
Les brevene her:
September 2021: LDOs brev til Kunnskapsdepartementet¶
LDO har engasjert seg i saken vår og sendt brev til KD. Lese brevene her:
- 09.09.2021: Brevet fra LDO til KD
- 29.09.2021: Svaret fra KD til LDO
- 22.12.2021: Brevet fra LDO til KD
- 28.01.2022: Svaret fra KD til LDO
August 2021: Høringssvar på ny opplæringslov¶
Den 26.08.2021 sendte Kunnskapsdepartementet forslaget til ny opplæringslov og endringer i friskoleloven på høring, les mer HER.
FTBB benyttet anledningen til å gjøre Kunnskapsdepartementet oppmerksomme på hvor svake rettigheter blinde og sterkt svaksynte elever har siden det ikke stilles krav til dokumentert synspedagogisk kompetanse til pedagoger som underviser blinde og sterkt svaksynte elever og sammen med dagens situasjon med tanke på læremidler mener vi at elevgruppen vi representerer ikke blir tilstrekkelig ivaretatt. Les hele høringssvaret HER.
Høringssvaret fra Norges Blindeforbund finner du HER.